ANAF ii invata pe romani cum sa manance gratis
21 August 2025 12:23 Lumea Banilor 594
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) vine cu ponturi si sfaturi pentru romanii care trec pragul restaurantelor, dar nu numai. Astfel, in cazul in care comerciantii refuza emiterea si inmanarea bonului fiscal, cu exceptia situatiei defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale cand se emit chitante potrivit legii, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achizitionat sau de serviciul prestat fara plata contravalorii acestuia.
In perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifrauda au desfasurat verificari in diverse locatii din tara, pe baza datelor din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost acela de a vedea daca unitatile de alimentatie publica respecta obligatia legala de a emite bonuri fiscale pentru serviciile platite in numerar. Rezultatele actiunilor antifrauda arata ca, in anumite cazuri, clientii au primit doar note de plata sau instiintari, fara bon fiscal. Aceasta practica contravine legii si afecteaza corecta colectare a veniturilor bugetare.
Drepturile clientilor
Potrivit ANAF, la plata in numerar, clientii trebuie sa solicite si sa primeasca bonul fiscal, acesta fiind documentul obligatoriu care atesta tranzactia. In situatia platilor prin card, clientul are dreptul sa solicite emiterea si inmanarea bonului fiscal. La plata cu cardul de credit sau debit, operatorii economici nu au obligatia legala de a emite si inmana bonul fiscal, insa acesta poate fi tiparit si oferit la cererea expresa a clientului.
In cazul in care comerciantii refuza emiterea si inmanarea bonului fiscal, cu exceptia situatiei defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale cand se emit chitante potrivit legii, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achizitionat sau de serviciul prestat fara plata contravalorii acestuia.