Grid star
eveniment

GUVERNUL, CHEMAT LA RAPORT – Premierul va trebui sa explice in Parlament situatia economica a Romaniei inainte de adoptarea bugetului: „Anual, pana la data adoptarii de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare pentru anul urmator, Guvernul va prezenta

Premierul Romaniei va trebui sa vina in fata Parlamentului si sa dea explicatii cu privire la situatia economica inainte de adoptarea bugetului anual. Prevederea apare in propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii 69/2010 a responsabilitatii fiscal-bugetare initiata de mai multi parlamentari PNL.

Potrivit expunerii de motive, constructia bugetara deficitara realizata la finalul anului 2022, pentru anul bugetar 2023, a demonstrat necesitatea identificarii si realizarii unor imbunatatiri ale cadrului normativ, in special cu privire la cresterea rolului Parlamentului in procesul bugetar, dar si la o crestere a transparentei activitatii Guvernului si Ministerului de Finante cu privire la evolutia indicatorilor bugetari si fiscali, precum si cu privire la evolutia executiei bugetare:

"In legatura cu ultimul aspect, s-a constatat in multiple situatii ca executiile bugetare au avut un grad de realizare cuprins intre 60% si 80%, demonstrand ineficacitate in aplicare legilor bugetare si o utilizare necorespunzatoare a resurselor bugetare, in special pentru componenta investitii publice”, arata initiatorii. Motiv pentru care se cer masuri.

Acestea sunt:

-Anual, pana la data adoptarii de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare pentru anul urmator, Guvernul, reprezentat de Prim-ministrul Romaniei, va prezenta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, concluziile raportului semestrial privind situatia economica si bugetara publicata, argumentele care au stat la baza rectificarii/rectificarilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale, eventualele abateri de la cadrul fiscal-bugetar aprobat, cauzele care au determinat aceste abateri, analiza privind situatia economica si bugetara pe primele noua luni ale anului, progresele inregistrate in sensul imbunatatirii colectarii veniturilor fiscale, precum si evolutia generala a cadrului macroeconomic;

- Anual, pana la finalul lunii martie, Prim-ministrul in functie prezinta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului un raport cu privire la situatia economica si bugetara din anul precedent, in scopul

transparentizaril situatiei economice, fiscale si bugetare, eficacitatea

masurilor pentru cresterea veniturilor fiscale si impactul politicii fiscal-bugetare asupra cresterii economice;

- Anual, in termen de cel mult 5 luni de la incheierea exercitiului bugetar, Ministrul Finantelor prezinta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului si publica pe site-ul propriu un raport cu privire la executia bugetara finala, transformand evaluarea executiei bugetare din anul precedent, dintr-un act formal (in prezent, aceasta consta doar in publicarea raportului privind executia pe pagina electronica de internet a ministerului), intr-un act cu implicatii formale asupra consolidarii fiscal-bugetare pe termen lung.

Iata pasaje din proiect, pe care il atasam integral la finalul articolului:

"Constructia bugetara deficitara realizata la finalul anului 2022, pentru anul bugetar 2023, a demonstrat necesitatea identificarii si realizarii unor imbunatatiri ale cadrului normativ, in special cu privire la cresterea rolului Parlamentului in procesul bugetar, dar si la o crestere a transparentei activitatii Guvernului si Ministerului de Finante cu privire la evolutia indicatorilor bugetari si

fiscali, precum si cu privire la evolutia executiei bugetare.

In legatura cu ultimul aspect, s-a constatat in multiple situatii ca executiile bugetare au avut un grad de realizare cuprins intre 60% si 80%, demonstrand ineficacitate in aplicare legilor bugetare si o utilizare necorespunzatoare a resurselor bugetare, in special pentru componenta de investitii publice.

Asadar, pentru a asigura procesului fiscal-bugetar din Romania o mai mare transparenta si predictibilitate, precum si o executie bugetara cat mai apropiata de criteriile de convergenta si de tintele stabilite prin legile anuale ale bugetului, prin prezenta propunere legislativa avem in vedere urmatoarele:

- Anual, pana la data adoptarii de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare pentru anul urmator, Guvernul, reprezentat de Prim-ministrul Romaniei, va prezenta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului concluziile raportului semestrial privind situatia economica si bugetara publicata, argumentele care au stat la baza rectificarii/rectificarilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale, eventualele abateri de la cadrul fiscal-bugetar aprobat, cauzele care au determinat aceste abateri, analiza privind situatia economica si bugetara pe primele 9 luni ale anului, progresele inregistrate in sensul imbunatatirii

colectarii veniturilor fiscale, precum si evolutia generala a cadrului macroeconomic;

- Anual, pana la finalul lunii martie, Prim-ministrul in functie prezinta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului un raport cu privire la situatia economica si bugetara din anul precedent, in scopul transparentizaril situatiei economice, fiscale si bugetare, eficacitatea masurilor pentru cresterea veniturilor fiscale si impactul politicii fiscal-bugetare asupra cresterii economice;

- Anual, in termen de cel mult 5 luni de la incheierea exercitiului bugetar, Ministrul Finantelor prezinta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului si publica pe site-ul propriu un raport cu privire la executia bugetara finala, transformand evaluarea executiei bugetare din anul precedent, dintr-un act formal (in prezent, aceasta consta doar in publicarea raportului privind executia pe pagina electronica de internet a ministerului), intr-un act cu implicatii formale asupra consolidarii fiscal-bugetare pe termen lung.

Prin cresterea gradului de transparentizare a politicii fiscale si bugetare, prezenta propunere legislativa va avea un impact favorabil puternic asupra tuturor indicatorilor economici, fiscali si bugetari”.

*Cititi aici propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.69/2010 a responsabilitatii fiscal-bugetare

*Cititi aici expunerea de motive privind propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.69/2010 a responsabilitatii fiscal-bugetare

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani