Grid star
banci

Legea care creste puterile BNR a primit aviz pozitiv (Avizul)

Consiliul Economic si Social condus de Bogdan Simion (foto) a avizat favorabil proiectul de lege prin care se acorda puteri mai mari Bancii Nationale a Romaniei (BNR). Initiativa legislativa, apartinand deputatilor Iulius Firczak si Bogdan Alin Stoica, parlamentari din partea minoritatilor, prevede preluarea atributiilor de control ale Agentiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) cu privire la serviciile financiar-bancare de catre BNR.

Initiatorii motiveaza proiectul de lege prin faptul ca structura teritoriala a bancii centrale asigura prezenta la nivel national, iar personalul din cadrul sucursalelor si agentiilor ar putea fi implicat in activitatile de supraveghere on-site la nivel local. Supravegherea institutiilor din perspectiva protectiei consumatorilor s-ar realiza prompt si specializat, putandu-se, astfel, inlocui comisariatele regionale/judetene ale ANPC.

Motivele pentru care se doreste acordarea de puteri sporite BNR:

a) tendinta continua de crestere a nivelului si complexitatii reglementarilor si cerintelor, in special a celor armonizate la nivelul Uniunii Europene, in materie de protectie a consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare, aspect ce necesita cunostinte de specialitate si capacitate operationala adecvata pentm urmarirea respectarii acestora; 
b) exercitarea unor atributii in domeniul protectiei consumatorilor de catre banca centrala este complementara supravegherii prudentiale realizate in prezent in BNR si se circumscrie obiectivelor bancii centrale de asigurare a stabilitatii financiare. Supravegherea conduitei institutiilor financiar-bancare din perspectiva protectiei consumatorilor contribuie la consolidarea supravegherii care se realizeaza in prezent. De exemplu, este mai probabil ca standardele de conduita mai ridicate sa fie adoptate de catre o autoritate sau institutie care are o cultura solida de gestionare a riscurilor corporative;
c) tehnicile tipice aferente supravegherii prudentiale sunt in mare masura aplicabile si protectiei consumatorilor. Trei instrumente de supraveghere cuprind cele trei abordari principale atat pentru protectia consumatorilor, cat si pentru supravegherea prudentiala: monitorizarea pietei, inspectii on-site si off-site, dispunerea de masuri; 
d) asa cum semnaleaza si Autoritatea Bancara Europeana, practicile de-risking din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor, domeniu in care Banca Nationala este autoritate competenta pentru entitatile supravegheate, pot avea ca impact excluziunea financiara a unor persoane fizice atunci cand acestea sunt impiedicate sa acceseze serviciile financiare, afectand astfel integritatea pietei si protectia consumatorului.
Structura teritoriala a bancii centrale asigura prezenta la nivel national, iar personalul din cadrul sucursalelor si agentiilor ar putea fi implicat in activitatile de supraveghere on-site la nivel local. Supravegherea institutiilor din perspectiva protectiei consumatorilor s-ar realiza prompt si specializat, putandu-se, astfel, inlocui comisariatele regionale/judetene ale ANPC.
 

Cine va fi verificat

 In aria de aplicare a legii vor intra:

a) institutiile de credit, potrivit OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) institutiile de plata si furnizorii specializati in servicii de informare cu privire la conturi, in sensul Legii nr.209/2019 privind serviciile de plata si pentru modificarea unor acte normative; 
c) institutiile emitente de moneda electronica, in sensul Legii nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de moneda electronica; 
d) institutiile financiare nebancare, in sensul Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in monitorizarea/supravegherea prudentiala a Bancii Nationale a Romaniei; 
e) sucursalele din Romania ale entitatilor prevazute la lit.a) - d) cu sediul in alte state membre sau in state terte, care actioneaza pe teritoriul Romaniei; 
f) agentii entitatilor de la lit.b) si c), inregistrate in alte state membre, care actioneaza in conformitate cu dreptul de stabilire si presteaza servicii de plata pe teritoriul Romaniei, astfel cum sunt prevazuti de art.5 alin.(l) pct.2 din Legea nr.209/2019, respectiv art.4 alin.(l) lit.a) din Legea nr.210/2019.

Nu vor intra in domeniul de competenta al BNR, din perspectiva protectiei consumatorilor, intermediarii de credite, recuperatorii de creante si furnizorii de servicii postale giro care presteaza servicii de plata potrivit cadrului legislativ national aplicabil. Aceste categorii vor ramane in competenta ANPC. De asemenea, BNR nu va prelua atributiile ANPC legate de aplicarea legislatiei privind falimentul persoanei fizice.
 
Atributiile Bancii Nationale a Romaniei 

Initiativa legislativa mai prevede ca Banca Nationala a Romaniei stabileste si realizeaza politica in domeniul protectiei consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare aflate in aria sa de competenta, avand ca principale obiective: 
a) desfasurarea activitatilor de supraveghere a pietei produselor si serviciilor financiar- bancare destinate consumatorilor; 
b) desfasurarea de activitati de educatie financiara si de informare a consumatorilor; 
c) protectia consumatorilor de produse si servicii fmanciar-bancare impotriva practicilor comerciale incorecte; 
d) armonizarea cadrului legislativ national relevant cu cel din Uniunea Europeana.

Aceste atributii principale se refera la:
a) supravegherea respectarii legislatiei in domeniul protectiei consumatorilor, inclusiv a actelor normative UE de directa aplicare; 
b) desfasurarea de activitati de supraveghere a pietei produselor si serviciilor financiar- bancare prin verificari, pe baza raportarilor primite si prin verificari efectuate la fata locului; 
c) emiterea de reglementari pentru punerea in aplicare a prevederilor legale in domeniul protectiei consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare; 
d) primirea si solutionarea sesizarilor si reclamatiilor sau, dupa caz, transmiterea spre solutionare celor in drept.

>>Proiectul de lege privind atributiile Bancii Nationale a Romaniei in domeniul protectiei cnsumatorilor de produse si servicii financiar-bancare si pentru modificarea unor acte normative 

 >>Expunerea de motive a proiectului de lege privind atributiile Bancii Nationale a Romaniei in domeniul protectiei consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare si pentru modificarea unor acte normative  

>>Avizul CES


 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani