Grid star
eveniment

CIOLACU ARE LIBER DE LA LA CCR – Se aplica masurile fiscale. Creste taxa pe cifra de afaceri pentru banci. Se instituie si o taxa pentru companiile din sectorul de petrol si de gaze care realizeaza o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro (Document)

Curtea Constitutionala a respins miercuri, 18 octombrie 2023, sesizarea privind proiectul de lege pe masurile fiscal-bugetare pe care Guvernul Ciolaci  si-a angajat raspunderea in Parlament. Legea urmeaza sa fie promulgata de presedintele Klaus Iohannis.

Legea prevede printe altele, o taxa pe cifra de afaceri pentru banci care va creste la 2% in urmatorii doi ani si revine la 1% dupa 1 ianuarie 2026. Se va plati alaturi de impozitul pe profit. Sunt reglemetari si privind microintreprinderile.

Iata anuntul Curtii Constitutionale:

"In sedinta din data de 18 octombrie 2023, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului de constitutionalitate a priori, a decis:

Cu majoritate de voturi, in ceea ce priveste Legea privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, in ansamblul sau, precum si in ceea ce priveste art.III pct.19 [cu referire la art.138 ind.4], si, cu unanimitate de voturi, in ceea ce priveste celelalte dispozitii din lege criticate,

– A respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate formulata de 59 de deputati (42 de deputati apartinand Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania, 2 deputati apartinand Partidului National Liberal si 15 deputati neafiliati) si a constatat ca Legea privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, precum si dispozitiile art.III pct.2 [cu referire la art.18 ind.1 alin.(1), (5) si (11), art.18 ind.2 si art.18 ind.3], pct.9 [cu referire la art.60 pct.5 lit.c)], pct.10 [cu referire la art.60 pct.7 lit.c)], pct.13 [cu referire la art.117], pct.19 [cu referire la art.138 ind.4], pct.28 [cu referire la art.170 alin.(1) si (3) lit.d)], pct.29 [cu referire la art.174], pct.30 [cu referire la art.174 ind.1 alin.(12)], pct.45 [cu referire la art.291 alin.(3) ind.8], pct.65 [cu referire la art.500 ind.3 alin.(1)], art.V alin.(1) si (2), art.VII alin.(1), art. XIV alin. (2) si (5), art.XV alin.(1), art. XVII alin. (3), (4), (5) lit.c), l) si n), alin. (7) si (8), art.XVIII alin.(2), art. XIX alin.(2) si (3), art. XX alin.(3) si (5), art. XXIII alin. (3), (4) si (5), art. XXVI pct.1, art. XXVII alin. (3), (4) si (5), art.XXVIII alin.(1), art.XXIX, art.XXXI alin.(1), art.XXXIII, art.XXXIV, art.XXXV, art.XXXVI, art.XXXVII, art.LI alin.(1), art. LIV alin.(1) si (3) si art.LV din lege, sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.

In esenta, Curtea a constatat ca angajarea raspunderii Guvernului asupra proiectului de lege a vizat un scop unic si unitar, respectiv cresterea veniturilor la bugetul public national si reducerea cheltuielilor statului.

In cadrul examenului de constitutionalitate, sub aspect extrinsec, s-a conchis ca procedura de adoptare a legii prin angajarea raspunderii Guvernului a respectat exigentele Constitutiei si ale jurisprudentei Curtii Constitutionale.

De asemenea, sub aspect intrinsec, Curtea a retinut ca dispozitiile legale criticate in mod punctual de autorii obiectiei de neconstitutionalitate au fost adoptate in marja de apreciere si de oportunitate de care legiuitorul dispune in materie financiar-fiscala. Decizia este definitiva si general obligatorie.

Argumentele retinute in motivarea solutiei pronuntate de Curtea Constitutionala vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.

Taxarea bancilor

Legea prevede printe altele, o taxa pe cifra de afaceri pentru banci care va creste la 2% in urmatorii doi ani si revine la 1% dupa 1 ianuarie 2026. Se va plati alaturi de impozitul pe profit. Initial se propusese o taxa de 1%.

​ Cifra de afaceri cuprinde:

a) venituri din dobanzi;

b) venituri din dividende;

c) venituri din taxe si comisioane;

d) castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;

e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare detinute in vederea tranzactionarii, net;

f) castiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;

g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;

h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;

i) diferente de curs de schimb (castig sau pierdere), net;

j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net;

k) alte venituri din exploatare.

​ Prevederi privind companiile din energie

Proiectul de lege prevede si instituirea unei o taxe pentru companiile din sectorul de petrol si de gaze care realizeaza o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro. Aceasta este 0,5% pe cifra de afaceri. Se va plati alaturi de impozitul pe profit.

Nu platesc taxa de pe cifra de afaceri companiile din sectorul reglementat din energie, reglementati/licentiati de ANRE (transport si distributie de energie si gaze), si nici furnizorii de energie si gaze.

​ Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv;

b) 3%, pentru microintreprinderile care:

1. realizeaza venituri peste 60.000 euro;

sau

2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activitati de editare a altor produse software, 6201 – Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 – Alte activitati de servicii privind 7 tehnologia informatiei, 5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 – Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 – Activitati de asistenta stomatologica, 8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

*Cititi aici proiectul integral

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani