Consiliul Concurentei face ancheta pe piata auto. Iata ce suspiciuni are privind repararea masinilor
Consiliul Concurentei condus de Bogdan Chiritoiu (foto) anunta ca a efectuat inspectii inopinate la sediile a sase importatori auto, in cadrul investigatiilor declansate din oficiu pe piata serviciilor de intretinere si reparare a autovehiculelor si/sau pe piata distributiei de piese de schimb pentru autovehicule din Romania.
Autoritatea de concurenta precizeaza ca detine indicii cu privire la existenta unor intelegeri intre cei sase importatori auto si membrii retelelor lor autorizate de dealeri si reparatori auto, intelegeri care au aptitudinea de a restrictiona accesul concurentilor (unitati de reparatii auto din afara retelei autorizate si/sau distribuitori de piese de schimb de calitate echivalenta) la clienti, pe pietele pe care acestia isi desfasoara activitatea.
Autoritatea de concurenta a efectuat inspectii inopinate la sediile a sase importatori auto activi in Romania: BMW Romania SRL, Porsche Romania SRL, Mercedes-Benz Romania SRL, Hyundai Auto Romania SRL, Renault Commercial Roumanie SRL/Automobile-Dacia SA si Euro Inter Trade Corporation SRL.
Prezentam comunicatul Consiliului Concurentei:
“Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate la sediile a sase importatori auto, in cadrul investigatiilor declansate din oficiu pe piata serviciilor de intretinere si reparare a autovehiculelor si/sau pe piata distributiei de piese de schimb pentru autovehicule din Romania. Autoritatea de concurenta detine indicii cu privire la existenta unor intelegeri intre cei sase importatori auto si membrii retelelor lor autorizate de dealeri si reparatori auto, intelegeri care au aptitudinea de a restrictiona accesul concurentilor (unitati de reparatii auto din afara retelei autorizate si/sau distribuitori de piese de schimb de calitate echivalenta) la clienti, pe pietele pe care acestia isi desfasoara activitatea.
Astfel, Consiliul Concurentei are suspiciuni ca anumite prevederi contractuale ar putea determina proprietarii sa realizeze operatiuni de intretinere a autovehiculelor si anumite lucrari de reparare a acestora, care nu sunt acoperite de garantie, doar in reteaua autorizata a importatorilor si/sau folosind doar piese de schimb de origine, sub sanctiunea pierderii garantiei autovehiculului.
‘Garantia unui autovehicul nu ar trebui conditionata de realizarea unor lucrari care nu intra in garantie si care sunt platite de proprietar doar in cadrul retelelor autorizate sau cu utilizarea exclusiva a anumitor piese de schimb. O astfel de practica este nociva pentru concurenta si prejudiciaza clientii’, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Autoritatea de concurenta a efectuat inspectii inopinate la sediile a sase importatori auto activi in Romania: BMW Romania SRL, Porsche Romania SRL, Mercedes-Benz Romania SRL, Hyundai Auto Romania SRL, Renault Commercial Roumanie SRL/Automobile-Dacia SA si Euro Inter Trade Corporation SRL. Importatorii inspectati comercializeaza marcile Audi, BMW, Cupra, Dacia, EQ, Hyundai, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, Renault, Seat, Skoda, Smart, Volkswagen si Volvo, ce reprezinta circa 70% din parcul de autoturisme din Romania.
Inspectiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucuresti si sunt justificate de necesitatea obtinerii tuturor informatiilor si documentelor necesare clarificarii posibilelor practici anticoncurentiale analizate. Efectuarea acestora nu reprezinta o antepronuntare in ceea ce priveste vinovatia companiilor. In situatia in care Consiliul Concurentei va constata incalcarea regulilor de concurenta, companiile implicate risca amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care coopereaza cu autoritatea de concurenta, in cadrul programului de clementa, pot obtine imunitate la amenda sau reduceri substantiale ale amenzilor”.