Plafonarea pretului la apa imbuteliata. Masura ar putea sa se aplice in aeroporturi, gari: “Aceste spatii sunt caracterizate ca avand o clientela captiva'' (Proiectul)
28 September 2025 12:36 Lumea Banilor 2096
Proiect de lege depus in Senat cu privire la plafonarea pretului la apa imbuteliata in aeroporturi sau gari. Astfel, se propune ca o sticla de apa de 500 ml in aceste spatii sa nu depaseasca 3 lei.
In Expunerea de motive se arata ca in ultimii ani au existat multiple semnalari a unor practici corierciale raspandite prin care pretul apei potabile imbuteliate atinge niveluri excesive si nejustificate in anumite spatii comerciale unde consumatorul se afla intr-o pozitie vulnerabila, avand optiuni limitate sau inexistente de a alege. Aceste spatii, precum `zonele de securitate ale aeroporturilor, garile, autogarile si statiile de servicii de pe autostrazi, sunt caracterizate ca avand o "clientela captiva''.
Protejarea consumatorilor
Se mai precizeaza ca initiativa legislativa urmareste sa corecteze aceasta inechitate si sa protejeze consumatorii prin stabilirea unui mecanism de plafonare a pretului pentru un produs de baza -sticla de 500 ml de apa.
“Acest demers nu reprezinta o noutate in spatiul Uniunii Europene. State precum Grecia sau Cipru au implementat cu succes o legislatie similara, obligand operatorii economici din aeroporturi, gari, porturi si alte locatii similare sa comercializeze apa la un pret maxim reglementat [in prezent, 0,60 euro). De asemenea, autoritatea aeroportuara din Spania (Aena) a impus un pret maxim de 1 euro pentru sticla de apa in toate aeroporturile pe care le administreaza. Asociatia europeana a operatorilor de aeroporturi -Airports Council lnternational (ACI) Europe -a adoptat in anul 2016 o recomandare ca aeroporturile europene sa perceapa un pret maxim de 1 euro pentru 500 ml de apa. Din pacate, niciun aeroport din Romania nu respecta aceasta recomandare.
Propunerea legislativa este fundamentata pe principiul interesului public si al protectiei consumatorilor, asa cum este prevazut si in legislatia europeana, intervenind punctual doar in acele piete specifice unde concurenta nu poate functiona in mod real, iar operatorii economici pot abuza de o pozitie dominanta de facto", se mai arata in Expunerea de motive”.