STAREA DE CRIZA DUPA STAREA DE ALERTA – Proiectul, depus in Parlament: "Exista situatii economice specifice ce au nevoie de un raspuns prompt"(Document)
22 March 2022 12:48 Lumea Banilor 1219Propunere legislativa pentru aplicarea unor masuri de sprijin pentru angajatori si salariati in situatii de criza, altele decat cele din perioda starii de urgenta/asediu/alerta, a fost depusa in Camera Deputatilor.
Potrivit expunerii de motive, pentru ca exista situatii economice specifice ce au nevoie de un raspuns prompt in economie, initiatorii propun extinderea aplicarii mecanismului timpului de munca redus in situatii de criza, altele decat starea de urgenta/alerta/asediu:
“Starea de criza ar urma sa fie recunoscuta de catre ministrul muncii si solidaritatii sociale impreuna cu ministrul de resort din domeniul afectat, printr-un ordin comun”.
Initiatorii arata ca Romania a iesit din starea de alerta, iar masura de sprijin oferita de stat care mai este inca valabila 3 luni dupa incetarea starii de alerta este indemnizatia pentru timp de munca redus. Astfel, se precizeaza ca din august 2020, cand a lost adoptata legislatia ce permitea aplicarea kurzarbeit in Romania si pana la data de 31 ianuarie 2022, statul a platit aproximativ 470 milioane lei pentru aproximativ 111.000 persoane (unic inregistrate, pentru ca o persoana a beneficiat de mai multe luni de plata). Masura este apreciata ca fiind una utila, in favoarea atat a angajatorilor cat si a angajatilor prin comparatie cu somajul tehnic (ce presupune suspendarea contractelor salariatilor, pierderea locurilor de munca si a oamenilor cu care a lucrat angajatorul).
Schimbari preconizate
“Pentru ca exista situatii economice specifice ce au nevoie de un raspuns prompt in economie si, implicit, pe piata muncii, propunem extinderea aplicarii mecanismului timpului de munca redus in situatii de criza, altele decat starea de urgenta/alerta/asediu. Starea de criza ar urma sa fie recunoscuta de catre ministrul muncii si solidaritatii sociale impreuna cu ministrul de resort (din domeniul afectat) printr-un ordin comun. Totodata, prin starea de criza se intelege reducerea semnificativa a activitatii, respectand simultan urmatoarele conditii: este temporara, este inevitabila si afecteaza cel putin 10% dintre angajatii unei companii. In cazul unei situatii de criza, angajatorul va putea reduce timpul de munca cu cel mult 80% din durata normala (zilnica,
saptamanala sau lunara).
Statul va suporta 75% din salariul de baza brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru (indemnizatie pentru timp de munca redus). Angajatorii vor suporta indemnizatia urmand sa deconteze sumele prin solicitare catre agentiile judetene de ocupare a fortei de munca”, arata initiatorii.