Grid star
eveniment

BIROCRATIA DESCURAJEAZA INVESTITORII – Studiu de caz: procesul de obtinere a tuturor autorizatiilor necesare este anevoios. Aflati ce se intampla

Procesul de obtinere a tuturor autorizatiilor necesare punerii in functiune de noi capacitati de producere a energiei din surse regenerabile este anevoios si dureaza mult, desi s-au facut unii pasi pentru simplificarea procedurilor, ceea ce descurajeaza potentialii investitori, a constatat Consiliul Concurentei in urma unui studiu.

Un prim aspect care contribuie la ingreunarea procesului de autorizare se refera la interpretarea neunitara a prevederilor legale la nivelul Unitatilor Administrativ Teritoriale (UAT), ceea ce conduce la aplicarea unui tratament diferentiat din punctul de vedere al conditiilor pe care companiile trebuie sa le indeplineasca in vederea obtinerii autorizatiei de construire, in functie de localitatea pe raza careia se afla terenul pe care urmeaza a se construi capacitatea de producere a energiei regenerabile. Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MLDPA) adoptarea, in cadrul legislatiei secundare, a prevederilor din Anexa nr .6 - Avize necesare la autorizarea constructiilor noi la Proiectul de Cod (varianta initiala). Si asta in vederea asigurarii unei interpretari unitare la nivelul UAT-urilor, din perspectiva cerintelor referitoare la documentele necesare fiecarei companii in vederea obtinerii autorizatiei de construire.

Procedura de durata

Pentru a putea construi capacitati de producere a energiei regenerabile, investitorii trebuie sa scoata terenul din circuitul agricol, procedura care implica interactiunea cu mai multe autoritati/institutii publice din subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), ceea ce conduce la o procedura complexa, de durata, care contribuie la ingreunarea accesului pe piata.

Potrivit Consiliului, in acelasi timp, Legea Fondului Funciar (nr. 18/1991) permite construirea de capacitati de producere a energiei din surse regenerabile, in extravilan, in limita la 50 ha pentru terenurile agricole de clasa a III-a, a IV-a si a V-a de calitate, ceea ce impiedica dezvoltarea proiectelor mari.

Recomandarile facute

Astfel, autoritatea de concurenta recomanda Ministerului Agriculturii sa identifice solutii care sa faciliteze procedura de scoatere a terenului extravilan din circuitul agricol, astfel incat solicitantul sa interactioneze doar cu Directia Agricola Judeteana, prin depunerea unei singure documentatii, si, totodata, sa initieze demersurile necesare pentru a permite construirea parcurilor fotovoltaice si eoliene pe terenurile agricole, situate in extravilan, avand clasa III, IV si V de calitate (terenuri mai putin fertile), indiferent de suprafata.

De asemenea, autoritatea recomanda MADR initierea demersurilor necesare in vederea permiterii construirii parcurilor eoliene pe terenurile agricole, situate in extravilan, avand clasa I si II de calitate (cele mai fertile), cu asigurarea scopului urmarit din perspectiva productiei agricole prin utilizarea in sistem dual a acestor terenuri.

Modificari legislative

Pe parcursul derularii studiului, legislatia incidenta a suferit unele modificari de natura sa conduca la o simplificare si fluidizare a procesului de autorizare a operatorilor economici care investesc in capacitati de producere a energiei din surse regenerabile (s-a eliminat atat obligativitatea introducerii terenului in intravilan, cat si obligativitatea modificarii Planului Urbanistic Zonal). De asemenea, procesul se va simplifica odata cu intrarea in vigoare a Codului amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor si punerea in aplicare a Ordonantei de Urgenta privind licenta industriala unica, promovata de Consiliul Concurentei si Ministerul Antreprenoriatului si Turismului si care are ca obiectiv debirocratizarea mediului de afaceri.

Astfel, operatorii economici care investesc in capacitati de producere a energiei regenerabile vor putea aplica pentru obtinerea licentei industriale unice, astfel incat toate licentele, autorizatiile, acordurile, avizele sau permisele necesare desfasurarii activitatii vor fi obtinute in cadrul unei singure proceduri, realizata prin mijloace electronice, prin intermediul Punctului de contact unic electronic pentru licenta industriala (autorizatia de construire va fi inclusa in licenta unica industriala incepand cu data de 1 ianuarie 2025)”, anunta Consiliul.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani