Deficitul comercial al Romaniei: aflati ce se intampla (Raportul)
10 December 2025 11:00 Lumea Banilor 231
Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în primele zece luni din 2025 a fost de 27,493 miliarde euro, mai mare cu 275,7 milioane euro (+1,0%) decât cel înregistrat în perioada similara din 2024.
Potrivit Institutului National de Statistica (INS), in luna octombrie 2025 exporturile au însumat 8,874 miliarde euro, iar importurile 11,879 miliarde euro, rezultând un deficit de 3,005 miliarde euro. Faţă de luna octombrie 2024, exporturile din luna octombrie 2025 au crescut cu 5,1%, iar importurile au scăzut cu 2,4%.
In perioada ianuarie-octombrie 2025, exporturile au însumat 81,054 miliarde euro, iar importurile 108,547 miliarde euro. Exporturile au crescut cu 4,3%, iar importurile au crescut cu 3,4%, comparativ cu perioada similara din 2024.
Ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (46,5% la export şi 36,6% la import) şi alte produse manufacturate (27,0% la export şi 28,4% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri a fost in primele zece luni de 58,051 miliarde euro la expedieri şi de 78,399 miliarde euro la introduceri, reprezentând 71,6% din total exporturi şi 72,2% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri a fost de 23,002 miliarde euro la exporturi şi de 30,147 miliarde euro la importuri, reprezentând 28,4% din total exporturi şi 27,8% din total importuri.
Precizari tehnice
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea.
Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.