Grid star
eveniment

LIMITAREA ADAOSULUI COMERCIAL LA MANCARE – Autoritatea de concurenta arata care este formula de calcul. Ce trebuie sa faca distribuitorii si retailerii

Guvernul a adoptat recent Ordonanta de Urgenta 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare, prin care se limiteaza adaosul comercial la 14 produse de baza.

Potrivit OUG, se limiteaza adaosurile comerciale, astfel

a) cota de adaos comercial practicata de procesator poate fi de maximum 20%, fata de costul de productie al produsului, calculat potrivit reglementarilor contabile in vigoare, in care sunt incluse cheltuielile directe si indirecte;

b) cota de adaos comercial practicata in mod cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor de pe lant, poate fi de maximum 5% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile operationale;

c) cota de adaos comercial practicata de comerciant la vanzarea cu amanuntul si cash&carry poate fi de maximum 20% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse si remizele si risturnele (click aici pentru a citi).

Consiliul Concurentei aduce clarificari cu privire la modul in care functioneaza acordurile de vanzare cumparare pe lantul de distributie al produselor agricole si alimentare in contextul OUG 67/2023, astfel incat riscurile cu privire la restrangerea concurentei sa fie minime.

Avand in vedere ca OUG 67/2023 stabileste un maxim al adaosului comercial cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor de pe lant, se pune problema modului concret in care acest adaos se distribuie intre actorii de pe lantul de distributie, astfel incat sa nu fie restransa libertatea revanzatorului de a-si stabili pretul de vanzare sau sa fie aplicate alte restrictii de concurenta care nu sunt necesare pentru atingerea obiectivului OUG 67/2023.

Regulile din domeniu

Conform regulilor in domeniul concurentei, intr-un acord vertical, furnizorii pot impune un pret de revanzare maxim, arata Consiliul. Cu toate acestea, in cazul in care furnizorul combina un astfel de pret maxim de revanzare cu stimulente pentru aplicarea unui anumit nivel al pretului sau cu masuri menite sa descurajeze scaderea pretului de vanzare, aceasta poate reprezenta o restrictie grava a concurentei. De asemenea, o restrictie a concurentei poate aparea si daca companiile schimba intre ele informatii sensibile din punct de vedere comercial. Conform OUG 67/2023, cota de adaos comercial practicata in mod cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor de pe lant, este de maximum 5% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile operationale”.

Calculul preturilor

"Pentru minimizarea transparentei in piata, este important ca distribuitorii din lant sa nu transmita mai departe informatii cu privire la propriile preturi de achizitie sau propriile cote de adaos aplicate (procent sau valoare absoluta). In contextul OUG 67/2023 si cu respectarea normelor de concurenta, singura informatie pe care un distribuitor o poate transmite mai departe altui distribuitor este adaosul maxim (exprimat in valoare absoluta) pe care acesta din urma il poate practica, determinat in limitele OUG. Un exemplu de calcul al preturilor, intr-un scenariu al unui lant de distributie format din procesator, doi distribuitori si retailer este redat mai jos.

<lant distributie procesator - D1- D2 – retailer>.

Ce face procesatorul?

Procesatorul isi stabileste pretul de vanzare catre D1, tinand cont de limitele si prevederile OUG 67/2023.

Ce face primul distributor din lant?

1. In aplicarea OUG 67/2023, primul distribuitor din lant (D1) este cel care poate determina, in suma absoluta, care este adaosul cumulat maxim pe lantul de distributie, fiind singurul care cunoaste pretul de achizitie de la procesator, prin aplicarea formulei: adaos cumulat maxim = 5% x pret achizitie procesator.

2. D1 isi stabileste propriul pret de vanzare, prin aplicarea unui adaos comercial cel mult egal cu adaosul cumulat maxim, dupa formula: Pret de vanzare D1= Pret de achizitie procesator + adaos distribuitor D1 (≤ adaos cumulat maxim) + cheltuieli operationale D1

3. D1 calculeaza si comunica catre D2 adaosul maxim D2 in limita OUG 67/2023 pe care D2 il poate aplica, dupa formula: adaos maxim D2 = adaos cumulat maxim – adaos D1

Pe langa pretul de vanzare al D1, singura informatie care se transmite de la D1 la D2 este, astfel, adaosul maxim pe care il poate practica D2, in suma absoluta, determinat in limitele OUG 67/2023. D1 nu comunica catre D2 pretul de achizitie de la procesator si nici cota proprie de adaos.

Ce face al doilea distribuitor din lant?

1. Primeste de la D1 informatia cu privire la adaosul maxim in limita OUG 67/2023 pe care il poate practica.

2. D2 isi stabileste propriul pret de vanzare, prin stabilirea unui adaos comercial mai mic sau cel mult egal cu adaosul maxim in limita OUG 67/2023 comunicat de D1, dupa formula: Pret de vanzare D2= Pret de vanzare D1 + adaos D2 (≤ adaosul maxim in limita OUG 67/2023 comunicat de D1) + cheltuieli operationale D2

Ce face retailerul?

Retailerul isi stabileste pretul de vanzare catre consumator, tinand cont de limitele si prevederile OUG 67/2023. In scenariul exemplificat mai sus, aplicarea prevederilor OUG 67/2023, implica, astfel, o minima restrictie de pret, sub forma unei adaos maxim impus, conform limitelor stabilite de actul normativ in cauza, actorii de pe lant fiind insa liberi sa practice adaosuri mai mici decat adaosul maxim impus de furnizori. Reamintim ca orice stimulente sau presiuni exercitate de oricare dintre partile unui acord de vanzare cumparare care determina practicarea unui pret fix sau minim reprezinta o restrictie grava de concurenta”, precizeaza Consiliul Concurentei

 

 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani