Grid star
analize

Vom ajunge sa aplaudam in saracie pe ruinele unui buget stors fara rost de resurse

Se lucreaza otova, in competitie, cantitativ si nu neaparat corelat.

Se adopta masuri peste masuri care vizeaza diminuarea impactului negativ al crizei economice dar fara a se face corelatia intre ele, corelatia cu obiectivul per companie, per sector, intersectorial sau global.

S-a trecut de la sprijinul masiv al veniturilor populatiei la sprijinul, nu neaparat masiv, al companiilor.

Undeva, s-au inversat dezechilbrele.

Se lasa mai multi bani in economie prin neincasarea de taxe si impozite dar efectul nu este nici in consolidarea ofertei si cu atat mai putin in mentinerea nivelului cererii agregate.

Suntem intr-o competitie Guvern-Parlament de adoptare a unor masuri ad-hoc, neintegrate intr-o strategie fiscal-bugetara si nici macar economica.

Asistam la un concurs al cantitatilor.

Ieri PNL a anuntat ca a adoptat 50 de masuri pentru economie in aceasta perioada.

Cantitate!

Trec peste faptul ca 30% nu sunt inca adoptate si 15% nici nu au intrat in implementare.

Da bine sa zici ca faci.

Acum o luna PSD a anuntat ca propune un pachet de 28 de masuri economice.

Inca nu vedem legile de adoptare a acestor masuri, parte din masuri au fost preluate de PNL, dar tocmai aici e veriga slaba:

Cand concepi un mix de masuri il concepi in corelatie.

Daca adopti doar una, doua dintre masuri, efectul poate fi nul sau nesemnificativ.

Iar aici va dau exemplu cu acel stimul de reinsertie de 50% pentru someri.
Acea masura nu poate veni singura ci corelata cu masurile de investitii care creeaza locuri de munca.

Adica ori le adopti pe amandoua, ori de fapt transformi un stimul in risipa de resurse.

Pentru ca una e sa ai interesul sa duci 1 milion de persoane pe piata muncii, sa stabilesti ca finantezi investitii dar sa conditionezi cu angajarea de someri de exemplu, sa stabilesti locatii de investitii in zonele care se confrunta cu disparitati regionale, sa dai facilitati pentru firmele care vor sa investeasca in România si alta e sa faci doar masuri de imagine, asteptand sa se creeze locuri noi de munca.

E criza fratilor.

In criza nimeni nu creeaza locuri de munca decat daca are de castigat pe termen mediu si lung.

Iar Guvernul trebuie sa vina cu oferta de investitii si conditiile/facilitatile oferite.

Sa revin:

Spatiul fiscal se ingusteaza zilnic si nu am convingerea ca masurile luate au caracter multiplicator.

Nimeni nu face o analiza asupra mixului de facilitati: dai si amanari/scutiri de taxe dai si ajutoare de stat, despagubiri, minimis sau garantii guvernamentale.

E cam otova totul si nu prea mai iese calculul.

Vi se pare normal ca o firma scutita de taxe pentru un motiv sa ia si ajutor de stat pentru acelasi motiv?

Conditionalitati! Acestea lipsesc!

Cost de oportunitate! Nu se vede!

Sa va mai spun ceva:

Discutam de Horeca, de IMM-uri, de facilitati, de amanari de taxe si impozite, de credite, de stimul pentru angajator daca angajaza someri, da?

Dar la angajat ne gandim?

La faptul ca el tot pe salariul minim va fi, daca va fi?

Fara nici o protectie reala in calea crizei, vulnerabil la orice bataie de vant?

De ce nu conditionez stimulul de reinsertie de majorarea salariului?

La ce rost sa dai din buget 50% pentru un antreprenor care da salariul minim pe care oricum era obligat sa il dea?

Chiar asa am ajuns?

Unde este viziunea, unde este legatura cu viitorul si obiectivele de atins?

Vom ajunge sa aplaudam in saracie pe ruinele unui buget stors fara rost de resurse.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani