Grid star
analize

Scoala romaneasca, in pericol

In presa zilei avem din ce in ce mai multe stiri despre situatia precara in care se afla educatia nationala. Paradoxal, cele mai multe dintre informatiile difuzate de media nu sunt optimiste, in ciuda eforturilor bugetare impresionante destinate educatiei din ultimii ani.

Din pacate, constatam la toate nivelurile invatamantului un fenomen generalizat de lipsa de disciplina, de rigoare, la care se adauga distantarea copiilor din ziua de astazi de scoala, sau, mai exact, de principiile oferite de scoala.

Este evident ca procesul de maturizare al copiilor, inca din ciclul gimnazial, este superior fata de cel existent inainte de 1989. Avem de-a face cu copii intr-o formare rapida, practic cu adolescenti, altfel de copii decat am fost noi, mult mai maturi. Indiscutabil, acesti copii au alte nevoi, alte cerinte educationale, iar abordarea oferita de scoala ar trebui sa fie elaborata din cu totul alte perspective, ceea ce, din pacate, nu se prea intampla in Romania. De asemenea, accesul copiilor la mass-media, la televiziuni, si din ce in ce mai mult la internet, mai ales in mediul urban, unde adolescentii au calculator in proportie de aproape 100%, le confera o mare diversitate de informatie, mare parte din aceasta fiind insa extrem de nociva si contrara preceptelor unui invatamant de calitate.

Scoala, insa, si ceea ce se preda la ore, a ramas mult in urma copiilor, oferindu-le o programa scolara extrem de incarcata de lucruri cu care ei nu au ce sa faca, fapt recunoscut inclusiv de actualul ministru al educatiei.

Sistemul de invatamant romanesc se bazeaza pe transmiterea de informatii, si nu pe crearea de abilitati, nu pe generarea de competente. In plus, ceea ce lipseste aproape cu desavarsire din educatia nationala, este formarea si educarea copilului. Ar trebui sa tindem sa ajungem doar la transmiterea informatiilor foarte importante, obligatorii pentru formarea intelectuala a elevilor, sa invatam copilul sa si gandeasca, sa-si puna intrebari, sa identifice raspunsuri, nu doar sa invete pe de rost lectiile predate.

Indiscutabil, elevii zilelor noastre nu mai sunt obisnuiti sa citeasca. Asa cum se mai facea pe vremuri, citeai din placere. Scoala actuala nu mai promoveaza cititul, iar parintii sunt destul de ocupati cu alte activitati pentru a se mai ocupa intr-un grad satisfacator de educatia copiilor.

Te ingrozesti de-a dreptul cand auzi cu cata lejeritate discuta elevii de liceu despre droguri, violenta si alte subiecte care nu au nici o legatura cu scoala.

Din nefericire, viitorul educatiei romanesti nu se intrevede prea roz, dar, in acelasi timp, exista pericolul iminent al distantarii tot mai mari a copiilor fata de scoala. Este un capitol la care guvernarea si Parlamentul trebuie sa reflecteze mult mai serios, inclusiv in cadrul dezbaterilor pe marginea noului pachet de legi ale Educatiei.

Sunt convinsa ca nu este suficient doar sa investim in scoli, ci se impune si o analiza mult mai profunda si aplicata a stadiului actual al educatiei, iar solutiile, inclusiv legislative, trebuie sa fie corelate cu adevarata stare de fapt.

sursa: Camera Deputatilor

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani