Anunt pentru Bolojan: salariul minim trebuie sa creasca de la 1 ianuarie 2026. Pozitia sindicatelor: “Actualul Guvern este profund preocupat de anumite grupuri de interese din mediul de afaceri”
Sindicatele ii cer premierului Ilie Bolojan (foto) sa mareasca salariul minim de la 1 ianuarie 2026. In prezent, acesta este in valoare de 4.050. Blocul National Sindical (BNS) arata ca a luat act de declaratiile publice ale liderilor politici ai coalitiei care, in proportie covarsitoare, se pronunta impotriva majorarii salariului minim pe economie, obligatie legala asumata prin transpunerea legislatiei europene. Sindicalistii sustin ca actualul Guvern este profund preocupat de anumite grupuri de interese din mediul de afaceri si efectul generat asupra acestuia de cresterea cotei de TVA din acest an, desi potrivit datelor INS, companiile au transferat integral cresterea cotei TVA in preturile finale pentru a fi suportata de consumatorii finali.
Sindicalistii se intreaba de unde izvoraste atat de multa ostilitate in discursurile publice ale politicienilor prin care anunta ca se impotrivesc protejarii nivelului de trai al populatiei aflata la limita subzistentei – care este indreptatita legal la majorarea salariului minim.
Potrivit BNS, rata inflatiei in primele in primele noua luni din 2025 a atins deja 8,45%, iar rata anuala a inflatiei se va cifra cel mai probabil la 10%.
“In conditiile in care inflatia este persistenta in Romania, iar masurile de austeritate anuntate deja pentru 2026 (majorari de taxe si un nou soc pentru puterea de cumparare prin re-liberalizarea pretului la gazele naturale dupa 31 martie 2026), vor conduce la o confirmare a politicilor guvernamentale inflationiste, efectul este amputarea puterii de cumparare in primul rand pentru cei mai vulnerabili angajati din economie, cei cu salariul minim brut sau in preajma salariului minim brut (peste 1,8 milioane de persoane)”, arata BNS.
Prezentam comunicatul BNS:
“Blocul National Sindical atrage atentia asupra necesitatii si obligatiei legale de majorare a salarialului minim pe economie de la 1 ianuarie 2026. BNS a luat act de declaratiile publice ale liderilor politici ai coalitiei care, in proportie covarsitoare, se pronunta impotriva majorarii salariului minim pe economie, obligatie legala asumata prin transpunerea legislatiei europene, in contextul in care masurile din pachetele de austeritate indreptate imptoriva populatiei au avut ca rezultat o inflatie mai mare, o saracie extinsa si nemultumire generalizata in societate.
Ne punem intrebarea de unde izvoraste atat de multa ostilitate in discursurile publice ale politicienilor prin care anunta ca se impotrivesc protejarii nivelului de trai al populatiei aflata la limita subzistentei – care este indreptatita legal la majorarea salariului minim.
In ianuarie 2025 salariul minim brut a crescut cu 9,45% fata de finalul anului 2024, in conditiile in care cresterea nominala a productivitati muncii se estimeaza ca va fi superioara (9,9%). Rata inflatiei in primele in primele noua luni din 2025 a atins deja 8,45%, iar rata anuala a inflatiei se va cifra cel mai probabil la 10%. In conditiile in care inflatia este persistenta in Romania, iar masurile de austeritate anuntate deja pentru 2026 (majorari de taxe si un nou soc pentru puterea de cumparare prin re-liberalizarea pretului la gazele naturale dupa 31 martie 2026), vor conduce la o confirmare a politicilor guvernamentale inflationiste, efectul este amputarea puterii de cumparare in primul rand pentru cei mai vulnerabili angajati din economie, cei cu salariul minim brut sau in preajma salariului minim brut (peste 1,8 milioane de persoane).
Actualul Guvern considera ca isi doreste inghetarea salariului minim in conditiile unor socuri inflationiste. Ceea ce inseamna ca in termeni reali puterea de cumparare a salariului minim va fi decimata in 2026 in urma politicilor inflationiste. Practic puterea de cumparare a salariului minim la sfarsitul anului 2026 ar putea fi sub cea de la finalul anului 2024.
Formula de calcul a salariului minim aprobata prin legea 283/2024 si HG 35/2025 este una construita pe principii economice sanatoase si in deplina concordanta cu Directiva Europeana 2022/2041 privind salariile minime adecvate dar si cu Conventia OIM nr. 131 din 24 iunie 1970 privind fixarea salariilor minime, conventie ratificata de Romania prin Decretul 83/1975.
Aplicarea formulei de calcul adoptata prin HG 35/2025 ar insemna pentru 2026 cresterea salariului minim la 4.325 lei, crestere aliniata perfect cu evolutia reala a productivitatii muncii prevazuta pentru 2026 si cu cresterea ratei medii anuale a inflatiei din 2026. Formula a fost una agreata atat de Guvern, cat si de organizatiile patronale si respecta in intregime principiile economice de functionare a unei economii de piata sanatoase, fiind aliniata prevederilor Directivei Europene ce impune implementarea unui salariu minim adecvat.
La 16.10.2025, 849.480 de salariati erau incadrati cu salariul minim de 4050 lei, alti aprox 1 milion de salariati se afla in intervalul 4.050 – 4.325, ceea ce inseamna ca o crestere a salariului minim de la 4.050 la cel putin 4.325 ar contrabalansa politica inflationista a Romaniei din 2025 (cu o rata a inflatiei tripla fata de media UE), si ar compensa si astfel proteja 1,8 milioane de salariati.
In sectorul bugetar doar aproximativ 77 mii de salariati sunt incadrati cu salariul minim, ca urmare efectul direct al cresterii salariului minim asupra bugetului general consolidat este fara indoiala unul pozitiv.
Mai mentionam si faptul ca pentru prima data rezultatele aplicarii formulei, ca si formula in sine, nu se contesta in fapt de nimeni, datele sunt oficiale, publicate pe site-ul Comisiei Nationale de Prognoza, rezultatul obtinul de institutul de cercetare contractat de minister si cel obtinut de BNS, sunt identice.
Nici patronatele nu contesta rezultatele aplicarii formulei de calcul a cresterii salariului minim.
In 2024, 46% din valoarea adaugata creata la nivelul intregii economii romanesti a fost distribuita catre salariati sub forma remunerarii angajatilor (salarii, impozit si contributii sociale pe munca), in conditiile in care media europeana a fost de 53%[2], ceea ce inseamna ca diferenta de 8 puncte procentuale din valoarea adaugata creata fata de media europeana, raman la dispozitia mediului economic, respectiv a angajatorilor.
Cu toate acestea, fara nici o justificare economica reala si in dispretul legii, se doreste politic inghetarea salariului minim si amputarea puternica a puterii de cumparare a veniturilor din salarii si din pensii.
Actualul Guvern este profund preocupat de anumite grupuri de interese din mediul de afaceri si efectul generat asupra acestuia de cresterea cotei de TVA din acest an, desi potrivit datelor INS, companiile au transferat integral cresterea cotei TVA in preturile finale pentru a fi suportata de consumatorii finali! Cresterea preturilor generate de majorarea cotei TVA impreuna cu liberalizarea preturilor la energie au erodat puternic puterea de cumparare a veniturilor populatiei.
Consideram ca politicile inflationiste au fost si sunt deliberate (mixul de politici economice nu a fost tintit spre atingerea tintei de inflatie, obiectiv fundamental), iar incepand cu majorarile de fiscalitate (politica contractionista) aplicate din iulie-august 2025 (unele stabilite si pentru anul 2026), economia Romaniei este mutata din stagnare spre recesiune, cu consecinta degradarii semnificative a nivelului de trai.
Pentru prima oara in perioada post-revolutie, in ceea ce priveste formula de determinare a salariului minim, lucrurile sunt clare, transparente, predictibile. Politicienii nu se mai pot juca dupa bunul plac cu valoarea acestuia pentru ca tot ceea ce au facut in trecut cand inventau de la an la an formule de calcul noi si valori de salariu minim dupa bunul plac au transformat, salariatii platiti cu salariul minim intr-o masa uriasa de manevra politica si electorala.
Acum, in 2025, cand politicienii au pierdut pentru prima data controlul acestui instrument de care profitau electoral, vor sa arate, in dispret fata de lege si ca decizia este tot la ei. Cu siguranta, o astfel de decizie va pune Romania intr-o situatie de infringement in relatia cu Comisia Europeana, prin nerespectarea prevederilor Directivei 2022/2041 privind salariile minime adecvate.
BNS atrage atentia ca pe langa masurile ‘de reforma’ luate pana acum – in fapt austeritate in exces (populatie saracita pentru a ii rasplati pe cei cu privilegii speciale) dar si prin masurile anuntate - care privesc concedieri si restructurari nefundamentate, adaugarea deciziei de inghetare a salariului minim ar trebui sa dea de gandit liderilor partidelor proeuropene. Aceasta decizie nu numai ca va adanci in saracie aproape 1,7 milioane de salariati din sectorul privat, dar, cu siguranta, va asigura un viitor tulbure Romaniei. Cu astfel de masuri, nu poti decat sa te pregatesti pentru o lunga si grea opozitie!”.
Sursa foto: Facebook Guvernul Romaniei