BANI PENTRU INCALZIREA LOCUINTELOR – Lege pentru majorarea sumei oferite de stat. Aviz favorabil de la Consiliul Legislativ si cel al Concurentei: "Nu contravin normelor legale” (Document)
Aviz favorabil de la Consiliul Legislativ si Consiliul Concurentei cu privire la proiectul pentru modificarea Legii 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie. Initiativa legislativa propune majorarea ajutorului pentru combustibili solizi si/sau petrolieri de la 320 de lei, valoarea din prezent, la 1.000 de lei.
Consiliul Concurentei arata in avizul dat ca prevederile propunerii legislative nu contravin normelor legale in materia ajutorului de stat sau normelor de concurenta, avand in vedere ca beneficiarii finali ai masurilor de sprijin sunt persoane fizice, apartinand unor grupuri vulnerabile, care sunt afectate de cresterea pretului la energie, in contextul general al cresterii preturilor bunurilor de consum si al inflatiei:
"Cu privire la acest aspect, mentionam ca, potrivit prevederilor din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, sunt compatibile cu piata interna ajutoarele cu caracter social acordate consumatorilor individuali, cu conditia ca acestea si fie acordate fara discriminare in functie de originea produselor”.
Unda verde a dat si Consiliul Legislativ.
Plafonarea la lemne, criticata
Proiectul de lege face referire la OUG 134/2022 privind unele masuri in vederea protejarii consumatorului final in ceea ce priveste utilizarea materialelor lemnoase si a produselor derivate din lemn, adoptata ulterior de Parlament. Principalele masuri din ordonanta sunt cele de plafonare a preturilor finale facturate pentru urmatoarele sortimente de materiale lemnoase:
-lemn de foc, resturi de lemn, tocatura provenita din lemn, rumegus la pretul de 400 lei / mc TVA inclus;
-plafonarea preturilor finale facturate pentru urmatoarele produse: brichete din lemn (max 1500 lei/tona cu TVA inclus), peleti din lemn (max 2000 lei/tona cu TVA inclus).
Din momentul adoptarii acestei masuri, au existat voci care au sustinut ca masura nu este sustenabila, pentru ca producatorii nu-si vor putea sustine costurile la aceste preturi plafonate, iar lemnul pentru incalzire va fi greu de gasit. Initiatorii sustin ca ordonanta nu a produs efectele asteptate, motiv pentru care trebuie modificata valoarea ajutoarelor stabilite prin lege.
Potrivit initiatorilor, ordonanta este nefunctionala, motiv pentru care se impun schimbari.
"O data cu adoptarea OUG 134/2022 si plafoanarea pretului pentru lemnul de foc, efectele vor fi opuse celor prevazute in Ordonanta, astfel, blocaje majore precum disparitia lemnului de foc de pe piata libera sau rezilieri de contracte in segmentul de exploatare creaza un deficit de resursa de lemn in piata”.
Ajutor pentru consumatorul vulnerabil
Potrivit expunerii de motive, cresterea valorii de referinta in vederea acordarii ajutorului pentru incalzire care se realizeaza cu ajutorul combustibili solizi ajuta cu celeritate consumatorul vulnerabil intr-o perioada nesigura din punct de vedere financiar. In al doilea rand, acordarea unui tichet cu valoarea crescuta pentru fiecare gospodarie care face dovada ca a achizitionat materiale lemnoase/brichete/pelete din lemn pentru incalzirea locuintei evita specula pe piata vanzarii lemnului de foc si asigura provenienta materialului lemnos din surse sustenabile, legale”.
Impactul bugetar
"Prin efectele pe care prezenta propunere le va produce, consumatorul vulnerabil va putea beneficia de ajutorul financiar in urma unor conditii pe care trebuie sa le indeplineasca. Astfel, cum nu toti consumatorii de energie prin incalzire cu lemn nu se pot numi consumatori vulnerabili, numarul beneficiarilor pe care l-am prevazut in formula de calcul a fost de 1.350,000 de locuinte. Totodata, modificarea cuantumului ajutorului financiar de la 320 lei/luna la 1.000 lei/luna prevede o majorare de 680 lei/luna. In final, impactul bugetar este de 918.000 mii lei”.