Declararea inactiva a firmelor: sunt reguli noi (Document)
16 December 2025 14:05 Lumea Banilor 1077
Legea 239/2025 privind stabilirea unor masuri de redresare si eficientizare a resurselor publice si pentru modificarea si completarea unor acte normative care prevede, printre altele, reguli noi pentru persoanele juridice, a fost publicata in Monitorul Oficial.
Astfel, contribuabilul/platitorul persoana juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu are cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) nu a depus situatiile financiare anuale in termen de 5 luni de la implinirea termenului legal pentru depunerea acestora.
Daca un contribuabil/platitor declarat inactiv nu se reactiveaza in termen de un an de la data la care a fost declarat in inactivitate, acesta se dizolva potrivit actului normativ de infiintare, cu exceptia societatilor reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se dizolva potrivit art. VIII din Legea nr. 239/2025.
Cerere de dizolvare
In cazul contribuabilului/platitorului declarat inactiv care nu se reactiveaza in termen de un an de la data declararii in inactivitate, organul fiscal are obligatia de a formula cerere de dizolvare atat in situatia in care nu figureaza cu obligatii fiscale restante, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central, cat si in situatia in care figureaza cu asemenea obligatii de plata, daca nu este subiectul unor sesizari penale.
Legea mai prevede ca in cazul contribuabilului/ platitorului care are inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului, formularea cererii de dizolvare se realizeaza dupa expirarea termenului de inactivitate temporara, in situatia in care nu si-a reluat activitatea.
Organul fiscal, din oficiu, are obligatia de a obtine si utiliza toate informatiile si documentele necesare pentru stabilirea obligatiilor fiscale ale contribuabilului/platitorului si de a intreprinde masuri de recuperare a obligatiilor fiscale/bugetare, potrivit legii.
Contribuabilul/platitorul pentru care s-a deschis procedura insolventei in forma simplificata, contribuabilul/platitorul care a intrat in faliment sau contribuabilul/platitorul pentru care s-a pronuntat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare se reactiveaza de organul fiscal central, la cererea acestora, dupa indeplinirea obligatiilor declarative.