MANDAT DE CINCI ANI PENTRU ALESII LOCALI – Proiect de lege pentru cresterea duratei mandatelor pentru primari, viceprimari, consilieri locali, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene: “Un mandat mai mare confera stabilitate” (Proiectul)
Mandatul alesilor locali ar putea fi marit. Un proiect de lege pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 57/2019 privind Codul administrativ, depus in Senat de UDMR, prevede ca mandatul pentru primari, viceprimari, consilieri locali, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene sa fie de cinci ani, in loc de la patru ani.
Pentru a argumenta cresterea mandatului, initiatorii proiectului de lege (printre care presedintele UDMR Kelemen Hunor - foto) arata ca pe langa modelul traditional in care mandatul alesilor locali este de patru ani, exista multe exemple din statele membre ale Uniunii Europene in care au fost aplicate cu succes modele de administratie publica locala cu mandat de 5-7 sau de 8 ani.
Astfel, in Austria a fost implementat modelul mandatului de cinci ani in locul celui de patru ani inca din 2008. Modelul belgian este bazat pe un mandat de sase ani pentru consilierii municipali din randul carora este ales si primarul. In Franta, de asemenea, mandatul alesilor locali este de sase ani, indiferent de marimea si implicit de metoda de alegere a consiliilor locale:
“Motivele care au stat la baza adoptarii modelului cu durate diferite ale mandatelor intre nivelurile administratiei sunt de ordin politic si administrativ, motive pe care le consideram intemeiate mai ales pentru ca ofera solutia la acele sincope care afecteaza cetateanul. Astfel, un mandat mai mare al alesilor locali confera stabilitate politica, o pavaza fata de schimbarile si eventualele crize politice manifestate la nivel general si care interfereaza cu deciziile de luat la nivel local. De asemenea, sunt amortizate bulversarile create de suprapunerea alegerilor, de campanii electorale simultane sau succesive care in cele mai multe cazuri pun administratiile locale in situatii dificile de suspendare a activitatii si a investitiilor initiate”.
Conform initiatorilor, in ceea ce priveste ratiunea de natura administrativa, trebuie tinut cont de criteriile potrivit carora colectivitatile locale apreciaza calitatea administratiei locale: serviciile publice prestate, investitiile si programele de dezvoltare derulate, reactiile prompte la nevoile locale.
Investitiile, greu de facut intr-un mandat de patru ani
Autorii proiectului de lege mai precizeaza ca experienta celor trei decenii de administratie locala releva faptul ca nevoia uriasa de investitii locale in Romania este aproape imposibil de acoperit in mandate de cate patru ani, acolo unde nevoile de finantare sunt pe termen lung, iar fondurile europene, modalitatea optima de finantare a programelor de dezvoltare locala, sunt supuse unui calendar bugetar de sapte ani:
“Mandatele de cinci ani ar acoperi astfel nevoia de stabilitate si de continuitate in deciziile care privesc colectivitatile locale, precum si derularea in bune conditii a eventualelor proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile”.
* Cititi aici proiectul pentru modificarea Ordonantei de urgenta Guvernului 57/2019 privind Codul administrativ
* Cititi aici expunerea de motive a proiectului pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 57/2019 privind Codul administrativ