Grid star
litigii

Motivul pentru care Curtea Constitutionala a respins sesizarea pe legea prin care se restructureaza posturile bugetarilor: “Legiuitorul are competenta de a stabili masuri legislative referitoare la reducerea numarului de posturi"

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) condusa de Simina Tanasescu (foto) explica decizia prin care a respins miercuri, 24 septembrie 2025, sesizarea privind neconstitutionalitatea Legii privind eficientizarea activitatii unor autoritati administrative autonome. Astfel, judecatorii au dat unda verde legii care prevede ca aprobarea noilor organigrame ale Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) si Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) se realizeaza cu reducerea a 10% a posturilor de specialitate si de 30% a posturilor din serviciile suport, prevazute in organigramele si statele de functii la data de 1 ianuarie 2025.  

CCR arata ca  Guvernul si-a angajat raspunderea asupra acestei legi cu respectarea art.114 din Constitutie, intrucat a reglementat eficientizarea activitatii celor trei institutii si a justificat atat urgenta, cat si necesitatea adoptarii legii.
De asemenea, Curtea Constitutionala a constatat ca legiuitorul are competenta de a stabili masuri legislative referitoare la reducerea numarului de posturi si la reducerea nivelului salariilor de baza si/sau indemnizatiilor personalului unor autoritati administrative autonome, iar prevederile care stabilesc aceste masuri sunt constitutionale.

Prezentam minuta CCR:

“Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a respins ca neintemeiata obiectia de neconstitutionalitate formulata de senatori apartinand Grupului parlamentar al Aliantei pentru Unirea Romanilor, respectiv de deputati apartinand Grupului parlamentar al Aliantei pentru Unirea Romanilor, Grupului parlamentar al S.O.S. Romania si Grupului parlamentar al Partidului Oamenilor Tineri, si a constatat ca dispozitiile Legii privind eficientizarea activitatii unor autoritati administrative autonome, in ansamblul sau, precum si ale art.1 alin.(1)-(8) si ale art.2 alin.(1), (2) si (6) din aceasta, sunt constitutionale.

Rezumat

Curtea Constitutionala a stabilit ca Guvernul si-a angajat raspunderea asupra Legii sus-mentionate cu respectarea art.114 din Constitutie, intrucat a reglementat eficientizarea activitatii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (denumita in continuare ANRE), Autoritatii de Supraveghere Financiara (denumita in continuare ASF) si Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (denumita in continuare ANCOM) si a justificat atat urgenta, cat si necesitatea adoptarii legii.
De asemenea, Curtea Constitutionala a constatat ca legiuitorul are competenta de a stabili masuri legislative referitoare la reducerea numarului de posturi si la reducerea nivelului salariilor de baza si/sau indemnizatiilor personalului unor autoritati administrative autonome, iar prevederile care stabilesc aceste masuri sunt constitutionale [art.1 alin.(3) si (5), art.16 alin.(1), art.41, art.53 si art.117 alin.(3) din Constitutie].

Argumente

Cu privire la criticile de neconstitutionalitate extrinseca, care au privit conditiile in care poate fi angajata raspunderea Guvernului si lipsa unei motivari reale in expunerea de motive a legii, Curtea a constatat ca:
    • angajarea raspunderii Guvernului in fata Parlamentului asupra unui proiect de lege este o procedura prevazuta de Constitutie (art.114) prin care se da expresie raporturilor constitutionale dintre Parlament si Guvern si se realizeaza atat controlul parlamentar, cat si actul de legiferare in sine;
    • urgenta si necesitatea adoptarii legii au fost justificate de Guvern si au avut in vedere asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei;

    • nu are competenta sa exercite un control de constitutionalitate asupra modului de redactare a expunerii de motive a legii concepute de Guvern [art.1 alin.(5)].

Cu privire la criticile de neconstitutionalitate intrinseca, Curtea a constatat:

    • urmare a noii organigrame si a aplicarii noilor state de functii, legea criticata a prevazut ca reincadrarea personalului pe functii se face prin act administrativ emis de conducatorul autoritatii autonome; or, controlul acestor acte administrative nu intra in sfera de atributii ale Curtii Constitutionale [1 alin.(3) si (5)]
    • pretinsa neclaritate a sintagmei ‘o grila de salarizare care sa prevada o reducere de 30% a nivelului salariilor de baza si/sau indemnizatiilor personalului in statele de functii la data de 1 iulie 2025’ vizeaza chestiuni de interpretare si aplicare a legii, iar nu de constitutionalitate [1 alin.(3) si (5)];
    • personalul ANRE, ASF si ANCOM nu este in aceeasi situatie juridica – din perspectiva specificului reglementarii elementelor raportului de munca, in special a salarizarii – cu personalul altor autoritati administrative autonome [16 alin.(1)];
    • legiuitorul a instituit atat criterii obiective pe baza carora se face reorganizarea celor trei autoritati administrative autonome, cat si garantii efective pentru personalul afectat de masurile legislative criticate [41 alin.(1) si art.53];
    • autonomia ANRE, ASF si ANCOM nu reprezinta un concept absolut, iar activitatea si functionarea autoritatilor administrative autonome este stabilita de legiuitorul organic [117 alin.(3)]”.

Sursa foto: Curtea Constitutionala
 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani