Normele privind intocmirea bugetului de stat pentru razboi, in Monitorul Oficial (Document)
Ministerul de Finante condus de Tanczos Barna (foto) a adoptat noi norme metodologice privind finantarea actiunilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si intocmirea bugetului de stat pentru razboi, prevederile fiind publicate in Monitorul Oficial. Potrivit documentului, pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare cuprinde ansamblul de masuri si actiuni care se stabilesc si se realizeaza pe timp de pace pentru satisfacerea nevoilor de aparare si asigurarea continuitatii activitatilor economico-sociale in caz de mobilizare sau de razboi.
Normele prevad ca finantarea pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se asigura de la bugetul de stat. In acest scop, operatorii economici si institutiile publice carora le revin sarcini prin planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, au obligatia ca pana la data de 1 iunie a fiecarui an sa transmita Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale (Administratia Nationala) propuneri fundamentate privind fondurile necesare realizarii acestor sarcini pentru anul urmator, in vederea finantarii lor de la bugetul de stat.
Planul trebuie aprobat de Guvern
Pe baza masurilor si actiunilor prevazute in planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare si a propunerilor ministerelor, ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, ale altor institutii si ale operatorilor economici cu atributii in domeniu, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale elaboreaza proiectul planului de pregatire a economiei nationale pentru aparare si propune cuprinderea in bugetul propriu a fondurilor necesare in vederea finantarii masurilor si actiunilor pentru anul pentru care se elaboreaza proiectul de buget.
Dupa aprobarea legii bugetare anuale, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale definitiveaza proiectul planului de pregatire a economiei nationale pentru aparare, corelat cu fondurile alocate de la bugetul de stat, si il supune aprobarii prin hotarare a Guvernului.
In bugetele ordonatorilor principali de credite cu atributii in domeniu sunt inscrise urmatoarele cheltuieli:
a) La cheltuielile curente vor fi inscrise fondurile care se refera la cheltuieli cu bunurile si serviciile, legate de asigurarea transportului, manipularii, depozitarii, conservarii, improspatarii, efectuarii probelor de calitate, valorificarii, casarii, inventarierii si evidentei contabile a materialelor si produselor din rezerva de mobilizare;
–contravaloarea prestatiilor legate de administrarea si paza depozitelor ce sunt evidentiate separat de cele destinate productiei curente a operatorilor economici (personal de deservire si intretinere depozite, reparatii, incalzire, iluminat, chirii etc.);
– trecerea in conservare a utilajelor, instalatiilor, liniilor tehnologice si statiilor pirotehnice din componenta capacitatilor pentru aparare;
-– elaborarea, pastrarea si actualizarea documentatiilor tehnice, tehnologice si a sculelor, dispozitivelor si verificatoarelor (S.D.V.).
b) La cheltuielile cu activele nefinanciare vor fi inscrise fondurile care se refera la:
– finantarea acumularii, reintregirii si improspatarii produselor din rezerva de mobilizare;
- finantarea obiectivelor cuprinse in planul de pregatire a teritoriului pentru aparare;
– finantarea altor actiuni de pregatire a economiei si a teritoriului pentru aparare prevazute de lege, de natura cheltuielilor de investitii.
Baza de calcul o constituie bugetul de stat
Baza de calcul o constituie bugetul de stat pe anul pentru care se elaboreaza, detaliat pe ordonatorii principali de credite si in cadrul acestora pe capitole si titluri de cheltuieli bugetare.
“Luandu-se in considerare statutul Romaniei de membru NATO, la elaborarea propunerilor pentru bugetul de stat pentru razboi se va avea in vedere asigurarea fondurilor care sa permita participarea la apararea colectiva, bazata pe o reevaluare radicala a cerintelor operationale in functie de capabilitati si resurse, in concordanta cu regulile ce guverneaza aceasta organizatie, obligatiile Romaniei fata de Alianta Nord-Atlantica si responsabilitatile nationale ale Armatei. La stabilirea fondurilor ce urmeaza a fi cuprinse in bugetul de stat pentru razboi, baza de calcul o constituie bugetul de stat pe anul pentru care se elaboreaza, detaliat pe ordonatorii principali de credite si in cadrul acestora pe capitole si titluri de cheltuieli bugetare.
In ceea ce priveste dimensionarea propunerilor de cheltuieli ce urmeaza a fi inscrise in bugetul de stat pentru razboi, tinandu-se seama de volumul restrans al resurselor financiare pe care statul le poate mobiliza in asemenea situatii pe seama veniturilor ce pot fi atrase la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, ministerele si celelalte institutii publice cu sarcini la mobilizare, precum si operatorii economici care asigura in mod direct cerintele economiei de razboi vor definitiva aceste propuneri pe baza unor masuri si programe specifice unui buget de austeritate, intre care se pot mentiona:
– utilizarea integrala a capacitatilor de productie specializate in fabricatia de tehnica si materiale militare, asigurandu-se prioritate in alocarea si dirijarea resurselor bugetare catre sectoarele si ramurile producatoare de armament, munitii si tehnica de lupta;
– fondurile destinate investitiilor publice vor fi dirijate cu preponderenta pentru investitiile legate de extinderea capacitatilor de productie in domeniul fabricatiei de tehnica si materiale militare, admitandu-se continuarea lucrarilor numai la obiectivele care contribuie nemijlocit la sustinerea efortului de aparare, precum si lucrari pentru prevenirea si inlaturarea efectelor produse de un eventual conflict militar, actiuni accidentale si calamitati naturale;
– asigurarea si completarea nivelului stocurilor intangibile de materii prime, materiale si produse strategice existente in rezervele de stat si de mobilizare pentru interventii operative determinate de trecerea la realizarea productiei de tehnica militara si armament;
– masuri de rationalizare si limitare a numarului de personal din sectorul administratiei publice, reconversia si dirijarea fortei de munca disponibile catre sectorul productiei de aparare;
– eliminarea cheltuielilor in scopuri administrative si gospodaresti si rationalizarea in acest sens a cheltuielilor de intretinere si functionare a sectorului public;
– alte masuri impuse de restrangerea unor activitati si sectoare in concordanta cu nevoile sistemului national de aparare”, mai prevad normele.