TMC Group: Turismul romanesc incheie anul cu o piata polarizata, preferinte de calatorie in schimbare si bugete sub presiunea costurilor majorate cu minimum 15%
Raport cu privire la turismul din Romania. TMC Group anunta ce se intampla.
Turismul autohton incheie anul cu o schimbare evidenta in modul in care companiile si turistii isi planifica mobilitatea, in contextul cresterii TVA, de la 9 la 11% la cazare si pana la 21% la alimentatie si al unei inflatii care se mentine in jurul valorii de 10%, ceea ce majoreaza costurile cu cel putin 15% pentru pachete turistice. Presiunea cumulata a pietei si a contextului fiscal determina prudenta in achizitii si reconfigurarea bugetelor, iar eliminarea sau reducerea voucherelor de vacanta accentueaza incertitudinea privind evolutia pietei in 2026”, anunta Roxana Ilinca (foto), CEO TMC Group
Prezentam comunicatul TMC:
“In turismul din Romania, sfarsitul de an indica ajustarea comportamentului de consum, atat in zona corporate, cat si in randul turistilor individuali, intr-o piata tot mai polarizata intre clientii de lux, cu cerere stabila si exigente in crestere, si publicul orientat catre consum de masa, care isi scurteaza sejururile si isi reconfigureaza prioritatile financiare, pe masura ce segmentul de mijloc continua sa piarda teren. Deciziile de calatorie sunt analizate mult mai riguros, iar estimarile pentru inceputul lui 2026 raman prudente si indica persistenta presiunii pe preturi si a selectiei naturale din piata, daca nu intervin ajustari de strategie, potrivit unei analize TMC Group, companie romaneasca specializata in managementul integrat al calatoriilor de afaceri si al evenimentelor corporate.
”Turismul autohton incheie anul cu o schimbare evidenta in modul in care companiile si turistii isi planifica mobilitatea, in contextul cresterii TVA, de la 9 la 11% la cazare si pana la 21% la alimentatie si al unei inflatii care se mentine in jurul valorii de 10%, ceea ce majoreaza costurile cu cel putin 15% pentru pachete turistice. Presiunea cumulata a pietei si a contextului fiscal determina prudenta in achizitii si reconfigurarea bugetelor, iar eliminarea sau reducerea voucherelor de vacanta accentueaza incertitudinea privind evolutia pietei in 2026”, semnaleaza Roxana Ilinca, CEO TMC Group.
Presiunea costurilor schimba formatul evenimentelor de final de an si alegerile de vacanta
In turismul de afaceri, petrecerile traditionale de Craciun, organizate pana de curand ca evenimente de doua sau trei zile in afara companiei, se reduc la formate de o singura zi, in care bilantul anual si seara festiva sunt comasate, iar bugetele care sustineau experiente ample sunt redirectionate catre primele luni ale lui 2026, pentru prezentari de strategie, lansari de produs si intalniri cu miza directa in business si in motivarea echipelor.
In turismul de agrement, familiile nu mai combina vacantele de Craciun si Revelion, ci aleg una dintre ele sau prefera plecari scurte imediat dupa 2 ianuarie, cand tarifele pot scadea si cu 50% fata de varful de sezon. Early bookingul isi pierde relevanta, iar rezervarile se fac tot mai aproape de plecare, fie pentru a prinde oferte last minute, fie din cauza incertitudinii financiare. Bucovina si Maramures raman printre cele mai cautate destinatii, cu ocupare ridicata inca din toamna, in timp ce unitatile cu pozitionare mai slaba resimt cel mai puternic volatilitatea cererii.
'Pentru companiile care organizeaza evenimente sau mobilitati interne si internationale, costurile suplimentare devin un argument pentru comprimarea formatelor si redirectionarea bugetelor catre actiuni cu componenta strategica, de continut si educatie. Pentru turistii persoane fizice, mai ales in lipsa voucherelor de vacanta, diferenta de TVA de la 11 la 21% nu mai este doar o cifra pe factura, ci un motiv real de renuntare, amanare sau scurtare a vacantelor. Segmentarea pietei devine tot mai vizibila, cu un segment de lux care se rafineaza si unul de masa care isi reduce costurile prin sejururi mai scurte, perioade mai accesibile si renuntarea la extraoptiuni, in timp ce produsele de mijloc continua sa se erodeze. Piata premium se dezvolta accelerat, alimentata de turisti tot mai sofisticati si exigenti, care cauta experiente originale, impecabil construite si sustinute de specialisti reali, nu doar e recomandari generate de algoritmi. Piata de lux nu isi pierde clientii, ci ii vede tot mai atenti la valoare si detaliu, iar furnizorii relevanti sunt cei care aduc expertiza si plus-valoare, de la optimizarea tarifelor pana la arhitectura completa a calatoriei', afirma Roxana Ilinca, CEO TMC Group.
Companiile si turistii care isi structureaza deciziile strict in functie de buget reduc durata sejururilor, limiteaza numarul deplasarilor si aleg perioade mai accesibile, in timp ce unitatile de trei si patru stele, curate si corecte, devin optiunea pragmatica pentru cei care nu vor sa renunte la calatorii, dar nu mai pot sustine costurile unui segment de mijloc erodat simultan de presiunea preturilor si de competitia zonei premium.
Strategiile globale evolueaza, iar Romania are nevoie de repozitionare
Contextul romanesc se suprapune peste o tendinta globala de repozitionare, vizibila in piete unde strategiile turistice sunt deja construite in jurul unor directii foarte clare, de la competitii sportive cu impact major, folosite ca magnet pentru investitii, pana la proiecte de lux si dezvoltari de produse orientate exclusiv spre segmente bine definite. In statele care performeaza in turism, industria este sustinuta prin politici coerente, infrastructura culturala si urbana solida si comunicare unitara catre pietele tinta, in timp ce operatorii romani sunt nevoiti sa navigheze intr-un climat in care predictibilitatea fiscala este redusa si presiunea costurilor creste.
Tot mai multe companii incep sa trateze evenimentele si mobilitatile ca instrumente de educatie si dezvoltare, nu doar ca simple ocazii festive. Formatele clasice cu muzica si meniuri standard sunt inlocuite treptat de evenimente care integreaza continut, ateliere si specialisti, de la degustari de vinuri si spumante, la sesiuni despre ingrijire, wellness sau nutritie, pentru ca publicul cauta utilitate si relevanta, nu doar divertisment.
Reconfigurarea turismului romanesc se poate sprijini pe cateva nise, mai precis directii cu potential ridicat, daca sunt abordate profesionist. Turismul medical devine o oportunitate reala, Romania avand centre performante si specialisti capabili sa atraga pacienti din regiune, intr-un context in care criteriile de mobilitate medicala se rafineaza rapid. Turismul educational castiga tractiune in randul tinerilor si al familiilor care cauta programe scurte in medii academice sau profesionale internationale, insa aceste experiente au nevoie de ghidaj de specialitate pentru a avea cu adevarat valoare formativa. Turismul cultural ramane un motor puternic atunci cand orasele isi valorifica identitatea prin festivaluri, conferinte si evenimente bine structurate, care pot consolida coerent brandul local si fluxurile de vizitatori.
”Modul in care actorii din industrie vor reusi sa isi regandeasca pozitionarea, sa adauge consultanta reala, specializare si experiente cu valoare adaugata va influenta direct dinamica pietei in 2026, iar rolul furnizorilor nu mai poate ramane la nivelul unui executant care trimite o oferta standard, ci trebuie sa devina unul strategic, capabil sa creeze relevanta, context si diferentiere”, afirma Roxana Ilinca, CEO TMC Group.
Despre TMC Group
TMC Group este o companie romaneasca de business travel & events management, fondata si condusa de Roxana Ilinca, cu aproape 20 de ani de experienta in industria turismului corporate. Portofoliul integreaza corporate travel management, event design, incentive trips si consultanta, sustinute de platforme digitale si parteneriate globale. Cu actionariat 100% romanesc, TMC Group se distinge in domeniul organizarii de evenimente corporate si al calatoriilor de business prin acreditarile nationale si internationale, oferind servicii integrate de cea mai inalta calitate, sustinute de un portofoliu solid bazat pe performanta masurabila: peste 1.300 de evenimente corporate organizate, 50 de parteneriate de lunga durata, o retea de 3.000 de furnizori colaboratori atent selectati, aproximativ 5.000 de participanti la evenimente de afaceri si peste 3.500 de bilete de avion emise anual”.