Consiliul Concurentei recomanda eliminarea limitarii numarului maxim de autorizatii taxi. Prevederi si pentru transportul alternativ
Consiliul Concurentei recomanda reevaluarea legislatiei privind transportul in regim de taxi si a celei referitoare la transportul alternativ, astfel incat sa ofere conditii echivalente de concurenta, chiar daca sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementarii.
Consiliul atrage atentia ca actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este perimat si nu mai reflecta realitatile economice si tehnologice. Ca urmare, recomanda printre altele, pentru transportul in regim de taxi :
• Eliminarea limitarii numarului maxim de autorizatii taxi emise de autoritatile locale, deoarece restrictioneaza concurenta si limiteaza accesul noilor operatori pe piata, afectand in final si consumatorul;
• Eliminarea tarifelor maximale: intr-o economie de piata, preturile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii si ofertei. In prezent, nu sunt identificate elemente obiective care sa justifice mentinerea tarifelor maximale, asa cum au fost acestea reglementate in urma cu peste 20 de ani;
• Eliminarea limitarii geografice a activitatii: Regula conform careia taxiurile pot opera doar in localitatea de autorizare nu mai corespunde realitatilor urbane actuale. Deplasarile intre localitati sau in zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie sa raspunda acestei nevoi.
Recomandari pentru transportul alternativ
Chiar daca reglementarile aplicabile transportului alternativ sunt mai recente, Consiliul Concurentei considera ca si acestea necesita ajustari punctuale, pentru a asigura eficienta serviciilor. Astfel, autoritatea de concurenta propune:
• Eliminarea limitarii geografice: La fel ca in cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar in localitatea unde isi are sediul sau domiciliul transportatorul limiteaza flexibilitatea operationala si accesul consumatorilor;
• Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maxima a vehiculelor folosite in transportul alternativ ar trebui sa fie aceeasi ca in cazul taxiurilor.
Prezentam comunicatul Consiliului Concurentei:
“Consiliul Concurentei recomanda reevaluarea legislatiei privind transportul in regim de taxi si a celei referitoare la transportul alternativ, astfel incat sa ofere conditii echivalente de concurenta, chiar daca sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementarii. Recomandarea autoritatii de concurenta vine in urma finalizarii studiului privind modul de functionare al pietei serviciilor de transport in regim de taxi si al pietei serviciilor de transport alternativ.
'Uniformizarea, pe cat posibil, a cadrului legal, astfel incat atat transportatorii in regim de taxi, cat si operatorii de transport alternativ sa isi desfasoare activitatea pe piata in conditii cat mai putin restrictive, va conduce atat la reducerea costurilor nejustificate, cat si la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispozitie mai multe optiuni pentru a se deplasa', a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
In acest context, Consiliul Concurentei considera necesara actualizarea reglementarilor aplicabile transportului in regim de taxi, printr-o liberalizare moderata si adaptare la realitatile economice actuale. De asemenea, desi intr-o masura mai redusa, si legislatia privind transportul alternativ necesita ajustari, in special pentru optimizarea modului de furnizare a serviciilor, cu respectarea principiilor necesitatii si proportionalitatii in reglementare.
Recomandari pentru modernizarea legislatiei privind transportul in regim de taxi
Consiliul Concurentei atrage atentia ca actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este perimat si nu mai reflecta realitatile economice si tehnologice. Ca urmare, recomanda printre altele:
• Eliminarea limitarii numarului maxim de autorizatii taxi emise de autoritatile locale, deoarece restrictioneaza concurenta si limiteaza accesul noilor operatori pe piata, afectand in final si consumatorul;
• Eliminarea tarifelor maximale: intr-o economie de piata, preturile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii si ofertei. In prezent, nu sunt identificate elemente obiective care sa justifice mentinerea tarifelor maximale, asa cum au fost acestea reglementate in urma cu peste 20 de ani;
• Eliminarea limitarii geografice a activitatii: Regula conform careia taxiurile pot opera doar in localitatea de autorizare nu mai corespunde realitatilor urbane actuale. Deplasarile intre localitati sau in zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie sa raspunda acestei nevoi;
• Eliminarea obligativitatii afilierii la un dispecerat si dotarii cu statii de emisie-receptie: majoritatea comenzilor sunt preluate astazi prin aplicatii mobile, iar obligatia de a plati un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezinta un cost nejustificat si o bariera concurentiala;
Incurajarea tranzitiei catre vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice si hibride, precum si acordarea de scutiri fiscale temporare pentru masinile electrice;
• Implementarea unui sistem informatic national dedicat serviciilor de taxi: ar permite urmarirea activitatii soferilor si curselor, contribuind la transparenta, control si siguranta pasagerilor. O aplicatie administrata de autoritatile de autorizare ar putea pune aceste informatii la dispozitia publicului.
Recomandari pentru transportul alternativ
Chiar daca reglementarile aplicabile transportului alternativ sunt mai recente, Consiliul Concurentei considera ca si acestea necesita ajustari punctuale, pentru a asigura eficienta serviciilor. Astfel, autoritatea de concurenta propune:
• Eliminarea limitarii geografice: La fel ca in cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar in localitatea unde isi are sediul sau domiciliul transportatorul limiteaza flexibilitatea operationala si accesul consumatorilor;
• Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maxima a vehiculelor folosite in transportul alternativ ar trebui sa fie aceeasi ca in cazul taxiurilor; • Imbunatatirea sistemelor informatice: Aplicatiile de intermediere ar trebui sa permita identificarea si sanctionarea eficienta a soferilor care incalca legislatia sau standardele platformei.
Recomandari privind comportamentul platformelor digitale
Consiliul Concurentei atrage atentia ca si platformelor de intermediere ale transportului alternativ ar trebui sa adopte un comportament care sa vizeze:
• interzicerea modificarii tarifelor in timpul cursei fara acordul clientului: modificarea unilaterala a pretului dupa inceperea cursei si debitarea automata a contului clientului fara consimtamantul acestuia poate reprezenta o incalcare a normelor de tin de protectia consumatorilor, sau chiar, in anumite conditii, a Legii concurentei;
• modificarea politicii de anulare a curselor astfel incat sa existe conditii echivalente pentru soferi si clienti;
• renuntarea la practicarea unor tarife standard diferentiate pe zile/ore (ex. 'tarif de ora de varf'), in conditiile existentei deja a tarifului dinamic care variaza in functie de cerere si oferta, interval orar, zi din saptamana etc. pentru a evita dubla aplicare a acelorasi indicatori/factori asupra pretului”.