Grid star
antreprenoriat

PIERDERI DE MILIARDE DE EURO PENTRU ANTREPRENORI – Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri a calculat cat costa mentinerea Romaniei in afara spatiului Schenghen: “Industria a pierdut 16,6 miliarde de euro, peste 16% din totalul pietei”

Mentinerea Romaniei in afara spatiului Schenghen cauzeaza pierderi de miliarde de euro transportatorilor. Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) arata ca Romania asteapta aderarea la Schengen de 13 ani, iar in acest timp industria a pierdut peste 16,6 miliarde de euro, respectiv peste 16% din totalul pietei.

UNTRR atrage atentia ca “sistemul Schengen” despre care cancelarul Austriei, Karl Nehammer (foto stanga, langa Klaus Iohannis), a mentionat la Bucuresti ca “nu functioneaza, prin urmare nu poate fi extins”, functioneaza de fapt doar pentru tarile prietene, dintre care Romania este exclusa.

Conform transportatorilor, in 2022 pierderile in 2022 au fost de 2,41 miliarde euro, iar in 2023 de 2,55 miliarde de euro, din cauza cozilor kilometrice formate la punctele de frontiera cu Ungaria si cu Bulgaria:

“Dupa analiza situatiilor care treneaza la frontiere, UNTRR atrage atentia ca autoritatile din Ungaria si Bulgaria creeaza, cu buna stiinta, adevarate bariere impotriva liberei circulatii pe teritoriul pietei unice, folosind diferite metode, cu scopul de a castiga avantaje economice proprii, in defavoarea Romaniei. Doua exemple: softul de acces al Ungariei la Nadlac nu a functionat saptamana aceasta timp de cateva ore, antrenand timpi de asteptare la frontiera chiar si de 12 ore; iar in privinta Bulgariei, in parcarea de la Ruse soferii romani inca sunt discriminati, platind un tarif de 25 de euro pe zi, fata de 7 euro, cat platesc cei bulgari”. 

 

Prezentam comunicatul UNTRR
 

“Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia ca ‘sistemul Schengen’ despre care cancelarul Austriei, Karl Nehammer, a mentionat la Bucuresti ca ‘nu functioneaza, prin urmare nu poate fi extins’, functioneaza de fapt doar pentru tarile prietene, dintre care Romania este exclusa. 


Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR:

‘Oricat de dur ar suna, dorim sa reclamam ipocrizia Austriei, care ne-a transmis cu seninatate ca sistemul Schengen nu functioneaza - deci Romania nu va adera nici de data aceasta - fara a explica, insa, de ce nu functioneaza ‘sistemul’ si care este, de fapt, problema. Pe de alta parte, pentru transportatori este profund dezamagitoare pozitia autoritatilor romane, total mute. Au demonstrat inca o data, ca sunt incapabile sa ofere orice fel de replica institutionala sau legala tarilor din jur la o problema nationala atat de vitala precum aderarea totala la spatiul Schengen. In aceasta situatie avem mare nevoie de precizarea unei date clare pentru aderarea cu frontierele terestre, chiar si conditionata. Acest lucru ar genera o mobilizare exemplara pe plan intern si ar trebui sa fie sprijinita de partenerii externi, in special de cei care se opun in acest moment extinderii, precum Austria’.


Piedici puse de Bulgaria si Ungaria


Cozile de camioane din frontiere: 8-16 ore uzual la granita cu Ungaria, cu maxime de sarbatori de 3 zile si cu maxim istoric de 5 zile de asteptare si 20-30 de ore uzual la intrarea din Bulgaria, cu maxime de 3 zile. In timp ce Romania mai suporta inca o amanare pentru intrarea in spatiul Schengen, industria transporturilor rutiere pierde bani (2,55 miliarde de euro pierderi in 2023, si 2,41 miliarde – in 2022) si timpi de lucru esentiali, prin cozile kilometrice formate la punctele de frontiera cu Ungaria si cu Bulgaria.
Dupa analiza situatiilor care treneaza la frontiere, UNTRR atrage atentia ca autoritatile din Ungaria si Bulgaria creeaza, cu buna stiinta, adevarate bariere impotriva liberei circulatii pe teritoriul pietei unice, folosind diferite metode, cu scopul de a castiga avantaje economice proprii, in defavoarea Romaniei. Doua exemple: softul de acces al Ungariei la Nadlac nu a functionat saptamana aceasta timp de cateva ore, antrenand timpi de asteptare la frontiera chiar si de 12 ore; iar in privinta Bulgariei, in parcarea de la Ruse soferii romani inca sunt discriminati, platind un tarif de 25 de euro pe zi fata de 7 euro, cat platesc cei bulgari. Ca urmare a acestei situatii, soferii romani ajung sa astepte in parcare chiar si 30 de ore.
In acest context, UNTRR solicita ca Guvernul Romaniei sa intervina ferm la Comisia Europeana pentru a elimina astfel de bariere artificiale pe care autoritatile din tarile UE vecine le pun in calea operatorilor economici din Romania. Transportatorii mai atrag atentia ca astfel de blocaje ar fi fost inexistente daca Romania ar fi aderat pana acum la spatiul Schengen, cu tot cu frontierele terestre. 
Mentionam ca Romania asteapta aderarea la Schengen de 13 ani, respectiv din data de 27 martie 2011, atunci cand institutiile europene s-au pus de acord ca Romania indeplineste toate conditiile tehnice pentru aderare. De-a lungul acestor ani au avut loc mai multe runde de negocieri intre autoritatile romane si cele europene, toate ratate. In acest timp, industria transporturilor rutiere a pierdut peste 16,6 miliarde de euro, respectiv peste 16% din totalul pietei. Impactul pierderilor este covarsitor, cu atat mai mult cu cat transporturile reprezinta principalul exportator de servicii al Romaniei, cu o valoare totala a serviciilor de transport de 7,81 miliarde de euro anul trecut”.

 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani