Grid star
eveniment

ATAC LA BANII SEFILOR DIN BNR SI ASF – Proiect de lege care interzice cumulul veniturilor pentru conducerile BNR si ASF. Guvernul: “Parlamentul decide asupra oportunitatii” (Documente)

Guvernul lasa Parlamentul sa decida cu privire la oportunitatea proiectului de lege initiat de mai multi parlamentari USR care interzice cumularea veniturilor pentru sefii Bancii Nationale a Romaniei (BNR), condusa de Mugur Isarescu (foto), si cei ai Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), condusa de curand de Alexandru Petrescu. Este vorba despre propunerea legislativa pentru modificarea si completarea articolului 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara si pentru modificarea articolului 53 din Legea nr.312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, propunere in legatura cu care Executivul a transmis urmatorul punct de vedere: “Parlamentul va decide asupra oportunitatii adoptarii acestei initiative legislative”.

Initiatorii proiectului de lege reclama ca sefii executivi ai BNR si ASF sunt platiti de doua ori pentru aceeasi munca: salariu pentru a face propuneri in Consiliul de Administratie ASF si BNR, respectiv indemnizatii ca sa isi analizeze si voteze propriile propuneri. Or, prin acest proiect s-ar elimina atat o problema de guvernanta determinata de dubla remunerare a membrilor din conducerea executiva a BNR si ASF, cat si o practica ce nu poate decat sa decredibilizeze organele de conducere ale celor doua autoritati. Concret, o persoana desemnata intr-o functie executiva in una dintre cele doua institutii beneficiaza nu numai de remuneratia atribuita pentru exercitarea acestei functii, dar inclusiv de o remuneratie acordata in baza calitatii de membru al consiliului de administratie.

Conform expunerii de motive, atat BNR cat si ASF sunt conduse de catre doua organisme: consiliile de administratie si conducerile executive, iar persoanele care ocupa functii de conducere sunt membri de drept in cadrul consiliilor de administratie: “In mod similar ca in cazul ASF, persoanele care ocupa functii in conducerea executiva (a BNR-n.r), Guvernatorul, prim-viceguvernatorul si cei doi viceguvernatori sunt remunerati nu numai in virtutea acestei calitati, dar inclusiv in virtutea calitatii de membri ai consiliului de administratie a BNR, beneficiind astfel, ope legis, de o dubla calitate care determina un dublu beneficiu financiar”.

Salarii de zeci de mii de lei lunar pentru sefii BNR si ASF

In prezent, arata autorii proiectului de lege, salariul lunar net al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, este de 52.447 de lei, iar indemnizatia pentru calitatea de membru in consiliul de administratie al aceleiasi institutii este de 22.706 lei. Presedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara castiga lunar 40.354 de lei din activitatea executiva exercitata salariul net, si 18.379 de lei din activitatea de membru al Consiliului: 
“Este greu de acceptat la nivelul opiniei publice ca o persoana care exercita o functie de conducere executiva si care indeplineste anumite atributii legale sa faca parte inclusiv din organul care ar trebui sa supravegheze si sa controleze modul de indeplinire a prerogativelor acestuia. Situatia devine cu atat mai grava cand persoana vizata cumuleaza doua venituri in baza celor doua calitati, fapt care reprezinta nu numai un nonsens, dar inclusiv o practica care, daca ar fi intalnita in orice alt context profesional, ar determina o scadere a increderii publice si a legitimitatii respectivei entitati”, acuza initiatorii proiectului de lege.

 

Guvernul nu se baga

 

In ceea ce priveste Guvernul Romaniei, acesta precizeaza in opinia transmisa in legatura cu proiectul de lege ca Parlamentul va decide asupra oportunitatii adoptarii acestuia: 

Precizam ca, atat in cazul ASF, cat si in cazul BNR, in masura in care aceleasi persoane exercita mai multe functii pe baza unor mandate legale, revine legiuitorului sa determine daca aceste mandate sunt cu titlu gratuit sau oneros, sens in care reamintim ca, in temeiul art. 2010 alin. (1) si (2) din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, 

‘(1) Mandatul este cu titlu gratuit sau cu titlu oneros. Mandatul dintre doua persoane fizice se prezuma a fi cu titlu gratuit. Cu toate acestea, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros. 

(2) Daca mandatul este cu titlu oneros, iar remuneratia mandatarului nu este determinata prin contract, aceasta se va stabili potrivit legii, uzantelor ori, in lipsa, dupa valoarea serviciilor prestate”. 

 

* Cititi aici proiectul de lege pentru modificarea si completarea articolului 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara si pentru modificarea articolului 53 din Legea nr.312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei 

* Cititi aici expunerea de motive a proiectului de lege pentru modificarea si completarea articolului 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara si pentru modificarea articolului 53 din Legea nr.312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei 

* Cititi aici opinia Guvernului

 

Sursa foto: cotidianul.ro

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani