Control ANPC la intermediarii de credite: ce s-a descoperit
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) anunta rezultatele controlului facut la operatorii economici care activeaza in domeniul intermedierii de credite.
Urmare a verificarilor efectuate la nivelul intregii tari, din 859 de operatori economici verificati au fost identificate abateri la 107 societati comerciale.
Printre neregulile constatate se numara:
• nerespectarea prevederilor legale care stipuleaza informatiile precontractuale ce trebuie furnizate consumatorului inainte de desfasurarea activitatii de intermediere de credite;
• lipsa dovezii privind respectarea art. 100 alin. (1) din OUG nr. 52/2016, care stipuleaza obligativitatea inregistrarii intermediarilor de credite in registrul gestionat de ANPC, pentru desfasurarea integrala sau partiala a activitatilor de intermediere a creditelor.
Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat urmatoarele sanctiuni:
• 7 amenzi contraventionale, in valoare totala de peste 37.000 lei;
• 120 de avertismente.
Iata comunicatul ANPC:
“Directia Generala Control si Supraveghere Piata – Directia Produse si Servicii Bancare Nebancare si Administratori Credite, prin intermediul Serviciului pentru Derularea Procedurilor privind Intermediarii de Credite, structura specializata din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), a desfasurat actiuni de supraveghere si control la operatorii economici care activeaza in domeniul intermedierii de credite.
Aceste verificari se inscriu in cadrul tematicii nationale de control si au avut ca scop principal verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor de catre intermediarii de credite.
Rezultatele controalelor
Urmare a verificarilor efectuate la nivelul intregii tari, din 859 de operatori economici verificati au fost identificate abateri la 107 societati comerciale.
Printre neregulile constatate se numara:
• nerespectarea prevederilor art. 10 din OUG nr. 52/2016, care stipuleaza informatiile precontractuale ce trebuie furnizate consumatorului inainte de desfasurarea activitatii de intermediere de credite;
• lipsa dovezii privind respectarea art. 100 alin. (1) din OUG nr. 52/2016, care stipuleaza obligativitatea inregistrarii intermediarilor de credite in registrul gestionat de ANPC, pentru desfasurarea integrala sau partiala a activitatilor de intermediere a creditelor.
Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat urmatoarele sanctiuni:
• 7 amenzi contraventionale, in valoare totala de peste 37.000 lei;
• 120 de avertismente;
• masuri de remediere, vizand aducerea contractelor de intermediere de credit in conformitate cu dispozitiile OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile si privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010.
Recomandari pentru consumatori
Pentru a se asigura ca beneficiaza de servicii sigure, legale si transparente, ANPC recomanda consumatorilor sa acorde o atentie deosebita urmatoarelor aspecte inainte de a apela la un intermediar de credite:
1. Verificarea intermediarului de credite
Consultati registrul public disponibil pe site-ul ANPC pentru a verifica daca intermediarul este inregistrat.
Distingeti intre:
• Intermediar legat – colaboreaza cu un singur creditor;
• Intermediar nelegat – poate sa ofere consultanta independenta si poate analiza mai multe oferte de pe piata.
2. Alegerea serviciilor de consiliere
Doar intermediarii de credite nelegati pot furniza servicii de consiliere independenta. Verificati daca intermediarul de credite este inregistrat pentru servicii de consiliere conform art. 100–104 din OUG 52/2016.
• Acestia pot fi remunerati exclusiv de consumator, iar tariful trebuie mentionat clar in contract.
3. Informatii obligatorii inainte de semnarea contractului
Solicitati, in scris sau pe suport durabil:
• gama de produse analizate pentru recomandare;
• tariful aferent serviciilor de consiliere.
Acceptati serviciile de consiliere numai dupa semnarea unui acord scris privind tariful.
4. Obligatiile intermediarului de credite nelegat
Intermediarul trebuie sa:
• colecteze informatii privind situatia financiara, preferintele si obiectivele dumneavoastra;
• analizeze suficiente oferte de credit de pe piata (cel putin o oferta de la fiecare creditor relevant);
• recomande cel putin trei oferte potrivite nevoilor consumatorului.
5. Atentie la practici inselatoare
Fiti prudenti la promisiuni de tipul 'stergem inregistrarea din Biroul de Credite' – intermediarii pot doar transmite notificari, fara garantia radierei. Singurele institutii abilitate sa stearga din Biroul de Credite sunt bancile si institutiile financiare nebancare (IFN) de la care au fost contractate creditele.
Publicitatea creditelor trebuie sa includa informatiile minime obligatorii: rata si tipul dobanzii, numarul si valoarea ratelor, valoarea totala a creditului, DAE si exemple reprezentative.
6. In caz de dificultati financiare
Daca intampinati probleme la rambursarea creditului, contactati imediat creditorul sau intermediarul si prezentati toate documentele privind situatia financiara pentru a identifica solutii legale si echitabile, precum reesalonarea, amanarea sau renegocierea contractului.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor isi reafirma angajamentul de a supraveghea constant piata si de a asigura respectarea legislatiei in vigoare, in scopul protejarii intereselor economice ale consumatorilor”.
Nota: Aceasta rubrica este destinata zvonurilor. Luati informatiile ca atare!