Grid star
business capital

MODIFICAREA LEGII RCA: NEMULTUMIRILE ASIGURATORILOR – Introducerea unor preturi de referinta medii pentru reparatii nu se gaseste in lista modificarilor: “Este ingrijorator ca anumite principii de functionare si aspecte de ordin tehnic menite sa repare macar in parte o serie din dezechilibrele pietei nu sunt incluse” (Proiectul)

Asiguratorii sunt nemultumiti de unele propuneri aflate pe masa Parlamentului de modificarea Legii RCA. Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare Reasigurare din Romania (UNSAR) si Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) arata intr-un punct de vedere dat publicitatii miercuri, 6 martie 2024, ca este ingrijorator faptul ca anumite principii de functionare si aspecte de ordin tehnic menite sa repare macar in parte o serie din dezechilibrele pietei nu sunt incluse intre amendamentele Legii, cu toate ca sunt dorite inclusiv de catre soferi.

Asiguratorii reclama faptul ca propunerea de introducere a unor preturi de referinta medii practicate pe piata pentru reparatii si, respectiv, inchiriere de vehicule, cu titlu informativ, neobligatoriu, nu se gaseste in lista modificarilor Legii RCA (n.r. - raspunderea civila auto, o asigurare obligatorie). O astfel de masura ar fi similara cu tarifele de prima de referinta care exista la asigurarea RCA:

“Sub pretextul imbunatatirii sigurantei rutiere, in loc sa se trateze problema de fond, respectiv frecventa foarte mare a accidentelor, este incalcat multor soferi, victime ale accidentelor rutiere, dreptul de proprietate ocrotit prin Constitutie asupra vehiculelor detinute, fiindu-le ingradita posibilitatea de a primi despagubirile sub forma baneasca pentru avariile suferite la aceste vehicule.
Incalcarea dreptului de proprietate se manifesta prin faptul ca se limiteaza dreptul proprietarului unui vehicul avariat de a hotari cu privire la soarta acestuia, mai ales ca in viata reala se intalnesc cele mai diverse cazuri in care victimele accidentelor aleg sa nu initieze reparatii ale vehiculului afectat, din motive personale. Sa nu uitam ca exista situatii urgente in care pagubitii au nevoie imediata de compensatii financiare pentru a acoperi diverse situatii si cheltuieli
.
Conform asiguratorilor, daca noile propuneri legislative vor deveni text de lege, o parte din pagubitii RCA ar trebui sa faca obligatoriu dovada ca si-au reparat masina fara sa mai aiba dreptul de a primi, in caz contrar, despagubirea sub forma baneasca. Se sustine ca aceasta obligatie nu mai este insa valabila si pentru cel vinovat, cel care produce un accident sau in cazul in care masina este reparata in baza unei polite CASCO sau din alte motive: “Pe cale de consecinta, soferii pagubiti vor fi discriminati fata de celelalte categorii de soferi care nu se incadreaza in aceasta categorie”.

 

Prezentam comunicatul UNSAR-BAAR:

 

"Industria de asigurari considera importanta modificarea Legii RCA, o lege care si-a demonstrat in repetate randuri neajunsurile, mai ales ca s-a suprapus si cu introducerea de masuri provizorii, asa cum este cea de inghetare a tarifelor RCA. E necesar insa ca aceasta modificare sa aduca stabilitate si o mai buna functionare a pietei RCA, pentru asigurarea unei protectii corespunzatoare victimelor accidentelor rutiere.
Din aceste motive, problemele pe care modificarile la legea RCA ar trebui sa le rezolve comporta mai multe aspecte, precum ar fi:
A. Scaderea frecventei accidentelor rutiere prin masuri legislative eficiente;
B. Cresterea gradului de cuprindere in asigurare;
C. Gestionarea daunei medii prin introducerea unor mecanisme de transparenta si control – asa cum aratam in cele de mai jos.
Revenind la propunerile aflate pe masa Parlamentului, este ingrijorator faptul ca anumite principii de functionare si aspecte de ordin tehnic menite sa repare macar in parte o serie din dezechilibrele pietei, pe care industria le-a semnalat in mod constant in ultimii 5 ani, nu sunt incluse intre amendamentele Legii, cu toate ca sunt dorite inclusiv de catre soferi.
Spre exemplu, propunerea de introducere a unor preturi de referinta medii practicate pe piata pentru reparatii si, respectiv, inchiriere de vehicule, cu titlu informativ, neobligatoriu, nu se gaseste in lista modificarilor Legii RCA. O astfel de masura ar fi similara cu tarifele de prima de referinta care exista la asigurarea RCA.
De altfel, studii realizate de IRES in ultimii 4 ani pe esantioane reprezentative la nivel national arata clar ca romanii isi doresc sa aiba acces la un astfel de instrument, care ar oferi transparenta in luarea unor decizii informate privind alegerea unitatii reparatoare. Astfel, 9 din 10 romani considera ca ar fi benefica publicarea anuala, cu titlu informativ, de catre o autoritate competenta, a unor preturi de referinta pe piata de reparatii auto, dar si pentru inchirierea autovehiculelor primite la schimb de persoanele pagubite RCA pe perioada reparatiei celor avariate.

Mai mult, sub pretextul imbunatatirii sigurantei rutiere, in loc sa se trateze problema de fond, respectiv frecventa foarte mare a accidentelor, este incalcat multor soferi romani victime ale accidentelor rutiere dreptul de proprietate ocrotit prin Constitutie asupra vehiculelor detinute, fiindu-le ingradita posibilitatea de a primi despagubirile sub forma baneasca pentru avariile suferite la aceste vehicule. In plus, se porneste de la prezumtia gresita ca toti cei care azi doresc sa beneficieze de plata in avans isi repara vehiculele in service-uri neautorizate.
Incalcarea dreptului de proprietate se manifesta prin faptul ca se limiteaza dreptul proprietarului unui vehicul avariat de a hotari cu privire la soarta acestuia, mai ales ca in viata reala se intalnesc cele mai diverse cazuri in care victimele accidentelor aleg sa nu initieze reparatii ale vehiculului afectat, din motive personale. Sa nu uitam ca exista situatii urgente in care pagubitii au nevoie imediata de compensatii financiare pentru a acoperi diverse situatii si cheltuieli. Aceste nevoi subliniaza importanta flexibilitatii si a accesului la compensatii adecvate care sa acopere o gama larga de nevoi si circumstante personale, depasind simpla reparatie a vehiculului.
Pe scurt, daca noile propuneri legislative vor deveni text de lege, o parte din pagubitii RCA ar trebui sa faca obligatoriu dovada ca si-au reparat masina fara sa mai aiba dreptul de a primi, in caz contrar, despagubirea sub forma baneasca. Aceasta obligatie nu mai este insa valabila si pentru cel vinovat, cel care produce un accident sau in cazul in care masina este reparata in baza unei polite CASCO sau din alte motive (ex.: inlocuirea pieselor uzate). Pe cale de consecinta, soferii pagubiti vor fi discriminati fata de celelalte categorii de soferi care nu se incadreaza in aceasta categorie.
Ne exprimam insa speranta ca autoritatile vor respecta in continuare  dreptul oamenilor de a dispune de despagubiri asa cum doresc, evident, cu respectarea legii. Aceasta inseamna ca masuri care sa elimine sau sa diminueze cazurile in care masinile sunt reparate in unitati fara autorizatie sau chiar mai rau ar trebui sa cada in sarcina autoritatilor cu atributii in domeniul vehiculelor rutiere, sigurantei rutiere, protectiei mediului inconjurator si asigurarii calitatii, al prevenirii si combaterii incalcarii normelor rutiere, precum si a celor cu atributii de control si supraveghere a contribuabililor pentru indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia fiscala si nicidecum a societatilor de asigurari, operatori economici privati, care au un obiect de activitate diferit si clar definit de Legea 237/2015.

O alta propunere are in vedere modificarea principiului de aplicare a 'rascumpararii'. O asemenea clauza ii va favoriza in primul rand pe soferii care produc daune, anuland partial beneficiile schimbarii sistemului bonus-malus propus prin proiectul de lege.
O alta prevedere cu risc este introducerea obligativitatii ca asiguratorii sa ofere vanzarea politelor RCA in rate, inclusiv in rate lunare – asa cum apare expres mentionat in proiectul de modificare a legii.
Pe langa complexitatea operationala necesara gestionarii unui astfel de sistem, faptul ca asiguratorul poate rezilia polita RCA doar dupa o anumita perioada de la neplata unei rate, poate incuraja clientii de rea-credinta sau fara bonitate financiara suficienta sa nu mai achite mai ales ultimele rate si sa circule neasigurati – putand provoca accidente. Consecinta va fi accentuarea presiunii asupra FNP – Fondul National de Protectie, fond alimentat din primele platite de asiguratii RCA onesti, din care se platesc inclusiv daunele provocate de cei neasigurati cum este, de exemplu, cazul tragicului accident de la 2 Mai din august anul trecut, caz bine mediatizat.
Asa cum am aratat in numeroase randuri, industria de asigurari RCA intelege nevoia de sprijinire a soferilor romani, motiv pentru care ideea de rate este deja mentionata in actuala lege, insa numarul acestora si detaliile operationale ar trebui convenite de comun acord, respectand principiul libertatii contractuale, intre asigurat si asiguratorul RCA, permitand acestuia din urma, pe baza analizei de risc, sa poata evalua solicitarea si sa aiba in vedere bonitatea financiara a clientului pe care, practic, il crediteaza.
Nu in cele din urma: suspendarea politelor RCA. Noua Directiva privind Asigurarile Auto ofera posibilitatea statelor membre de a introduce in legislatia interna o astfel de posibilitate. Cu toate acestea, posibilitatea de a solicita, nemotivat, suspendari multiple ale politei de asigurare va crea conditii propice pentru comportamente abuzive, favorizandu-se, astfel, eludarea obligatiei de asigurare prin aceasta potentiala prevedere. Prin urmare si aceasta masura care se regaseste in proiectul de lege poate conduce la o scadere a gradului de cuprindere in asigurare, inducand un element de risc atat pentru asiguratii onesti, cat, mai ales, pentru tertii pagubiti – principalele persoane care ar trebui sa se bucure de protectie in cazul unor accidente de vehicule. Si in acest caz, consecinta ar putea fi cresterea presiunii asupra FNP, fond alimentat din primele de asigurare platite de asiguratii RCA de buna-credinta.

Consideram necesara implementarea unui pachet adecvat de masuri legislative care sa descurajeze eludarea obligatiei de asigurare si care sa previna conducerea vehiculelor neasigurate prin inasprirea sanctiunilor contraventionale pentru neasigurati si schimbarea corespunzatoare a sistemului bonus-malus care sa incurajeze comportamentele responsabile pe drumurile publice.
Desigur, acestea sunt doar cateva dintre aspectele care vizeaza proiectul de modificare a Legii RCA. Exista insa multe alte elemente pe care industria de asigurari le-a semnalat in mod constant si care se regasesc in propunerile de modificare legislativa inaintate autoritatilor de-a lungul anilor.
Ne exprimam insa increderea ca Parlamentul Romaniei va avea deschiderea de a ajusta Legea RCA in beneficiul real al victimelor accidentelor rutiere si al tuturor soferilor si ca argumentele de ordin tehnic isi vor gasi locul chiar si intr-un context electoral cum este cel din 2024”.
 


* Cititi aici proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, cu precizarea ca au fost depuse mai multe amendamente

* Cititi aici expunerea de motive a proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani