Ordonanța pentru plata salariilor, adoptată de Guvern. Se extinde perioada de garantare de la 6 la 12 luni pentru creanțele salariale
12 November 2026 17:36 Lumea Banilor 5
Guvernul condus de Luca Niculescu (foto stânga) a aprobat joi, 12 noiembrie 2026, Ordonanța de urgență privind extinderea protecției salariaților prin Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale.
Potrivit Ministerului Muncii condus de Florin Manole (foto dreapta), angajații operatorilor economici de interes strategic aflați în procedura concordatului preventiv vor beneficia de o protecție sporită în ceea ce privește plata drepturilor salariale restante, prin extinderea perioadei de garantare și majorarea plafonului.
Principalele modificări vizează:
-Extinderea perioadei de garantare de la 6 la 12 luni consecutive, pentru creanțele salariale ale angajaților operatorilor economici de interes strategic aflați în procedura concordatului preventiv;
-Majorarea plafonului maxim de garantare de la 6 la 12 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, în cazul acestei categorii de angajatori;
-Clarificarea categoriilor de drepturi salariale și a altor drepturi bănești care pot fi suportate din Fondul de garantare, inclusiv a plăților compensatorii restante stabilite prin actele normative cu outere de lege sau prin contractele individuale și colective de muncă;
-Reglementarea posibilității formulării unor solicitări succesive de plată, în condițiile respectării perioadei și plafonului maxim de garantare.
Măsuri tranzitorii
Totodată, actul normativ clarifică procedurile administrative de acordare și recuperare a sumelor din Fond și actualizează prevederile privind contestarea deciziilor agențiilor teritoriale. Noile prevederi includ și măsuri tranzitorii pentru operatorii economici de interes strategic care au beneficiat deja de mecanismul de garantare pentru o perioadă de 6 luni. Aceștia vor putea solicită ulterior intrării în vigoare a ordonanței de urgență plata creanțelor salariale restante pentru perioada rămasă până la atingerea limitei de 12 luni consecutive stabilită prin ordonanța de urgență.
Prin aceste modificări se urmărește asigurarea continuității protecției salariale pe durata proceselor de restructurare financiară, prevenirea acumulării unor restanțe salariale și sprijinirea redresării operatorilor economici de interes strategic, fără a afecta drepturile salariaților.